Vista la solemnitat dels actes convocats i l'actitud cerimoniosa dels representants institucionals al llarg del trentè aniversari del cop del 23-F, crec que és inevitable considerar aquella data del 1981 com el moment fundacional de l'actual règim espanyol. De fet, la transició del franquisme a la democràcia no té cap escena equivalent a uns clavells a la boca del fusell, una imatge -contemporània- portuguesa, o un suïcidi contra la indignitat, com ha passat ara a Tunísia. Simplement, els jerarques franquistes van entendre que havien de fer lloc a una nova classe dirigent, si no volien córrer el risc de ser desplaçats.
Però, esclar, tot això es va fer als reservats dels restaurants madrilenys, amb molta eficàcia però poca glòria. Així que l'únic acte amb un mínim de risc personal el va protagonitzar la mateixa classe política del moment, aquella que es va ajupir quan els guàrdies civils van disparar a l'aire. Per això, cada aniversari rodó ens ensenyen els forats que van fer aquells trets, els únics políticament correctes d'un periode que Amnistia Internacional descrivia, any rere any, com a ple de tortures i maltractaments a les comissaries. Hi va haver gent que va patir, i molt, però no van ser ells.
El cas és que el 23-F ha permès conferir una mica d'èpica a la democràcia espanyola. Ràpidament, el successor de Franco es va poder canviar aquest títol pel de salvador de la democràcia i aquells polítics, satisfets, van passar de conspiradors de Casa Lucio a lluitadors per les llibertats.
I aquest dimecres, trenta anys després, tots plegats van quedar per fer un dinarot. Se'ls veia més grassos, més vells, però encantats de la vida.
ARA A PORTADA
-
Punt i final al pacte Junts-PSOE: la militància avala la ruptura amb Sánchez Oriol March | Bernat Surroca Albet
-
ERC, davant del «trencament» de Puigdemont amb Sánchez: entre l'escepticisme i el compromís amb la negociació Bernat Surroca Albet
-
Sánchez admet cobraments en efectiu, però sempre «dins de la legalitat»: «El finançament del PSOE és net» Bernat Surroca Albet
-
Mazón anuncia una compareixença per la dana i diu que «es fa càrrec» dels insults dels familiars de les víctimes Natàlia Pinyol
-
BComú exigeix a Collboni que prohibeixi ja les compres d'habitatge especulatives si vol pressupostos David Cobo
Publicat el 24 de febrer de 2011 a les 22:59
Et pot interessar
-
Política
Aznar assegura que Pujol va prioritzar la immigració magribina per evitar la llatinoamericana
-
Política
Junts denuncia que la Generalitat hagi contractat tecnologia xinesa per desplegar la fibra òptica pública
-
Política
I Esquerra, què?
-
Política
Junts avala la llei de Sánchez que obliga les grans empreses a respondre en català
-
Política
Al PP se li acumulen les desgràcies
-
Política
Estrasburg es pronunciarà la setmana que ve sobre la presó preventiva de Turull, Junqueras i Sànchez
