Alvise Pérez, la nova cara (d'esquirol) de l'extrema dreta que suma tres escons a Estrasburg

Autodefinit com a analista polític, abandera "Se acabó la fiesta", promet empresonar Pedro Sánchez i rebentar el sistema. Acumula sentències per mentider i triomfa a les xarxes, on difon les seves idees amb un canal de Telegram amb mig milió de seguidors

Alvise Pérez, des de la discoteca on seguien les eleccions des de la plataforma Se Acabó la Fiesta
Alvise Pérez, des de la discoteca on seguien les eleccions des de la plataforma Se Acabó la Fiesta | Nació
09 de juny de 2024, 21:03
Actualitzat: 23:36h

Alvise Pérez és un dels protagonistes de la nit electoral del 9-J. Els millors sondejos el situaven amb tres escons al Parlament Europeu, superant diverses formacions que havien aconseguit representació quatre anys enrere. I així ha estat: Alvise Pérez i dos membres de la seva llista (Diego Solier Fernández i Nora Junco Garcia) han aconseguit entrar a Estrasburg. L'analista i consultor polític, protagonista de diverses polèmiques que han finalitzat als jutjats (perdent-ne la majoria), ha estat el candidat de la plataforma "Se acabó la fiesta". Les enquestes ja havien detectat que tenia opcions de ser escollit en les darreres setmanes gràcies al seu poder en els sectors digitals: el seu canal de Telegram acumula pràcticament 500.000 seguidors, a Instagram gairebé 900.000, i el seu poder a les xarxes socials com X ha anat incrementant-se en els darrers anys, especialment arran de la pandèmia de Covid-19. Nascut el 1990 a Sevilla, Alvise Pérez Fernández, qui realment es diu Luís, no és pas un nouvingut a la política. 

De ben jove va ingressar a Unión Progreso y Democracia (UPyD) mentre estudiava la carrera de Ciències Polítiques, un grau que no va arribar a finalitzar. Ell mateix s'autodefineix sense embuts com a "analfabet acadèmic". Només era voluntari, però va tastar el caramel de la política de primera mà i va fer "carrera". Fa el salt, però, el 2017, en el moment àlgid del procés, a la filial del País Valencià de Ciutadans. Allà aconsegueix ser cap de gabinet de Toni Cantó i comença a fer-se un nom, més reconegut, entre les files taronges i els sectors del centredreta.

Dos anys després, davant la patacada de Cs als comicis del 2019, comença a fer feina de manera independent. És aquí on comença el periple que el convertirà en el personatge actual i amb la repercussió que l'ha empès a una candidatura electoral. És un dels promotors de les protestes contra el PSOE al carrer Ferraz, un dels gurús dels sectors ultraliberals i d'ultradreta amb forta presència a la xarxes, dona suport a plataformes com Desokupa, a més de tenir lligams d'amistat i feina amb altres personatges com el pseudoperiodista Vito Quiles. També ha estat col·laborador de diverses campanyes d'Hazte Oír, agrupació explícitament homòfoba i ultradretana que ha estat sancionada a Catalunya pels seus discursos d'odi.

Segons les dades del  CIS, la plataforma d'Alvise hauria seduït votants d'un sector molt concret de la dreta espanyola. Se acabó la fiesta es nodreix fonamentalment de votants de Vox, però també de Ciutadans i del PP. És a dir, se situa com una "resposta" dels decebuts amb els partits establerts a la dreta espanyola i recull els més descontents. Per edat, queda encara més clar quins són els seus potencials seguidors a les urnes. Els homes, i especialment els més joves, són els seus targets. El seu logo a xarxes és un esquirol, que ha fet servir molt des de l'inici de la campanya, al qual ha col·locat una màscara de Guy Fawkes, la inspiració de la història d'V de Vendetta i símbol identificatiu d'Anonymous.

Què proposa, Alvise Pérez?

De manera categòrica es posiciona contra el PSOE i Pedro Sánchez, que ha explicat obertament que el seu objectiu és "tancar-lo a la presó", però també contra el Partit Popular, que titlla del "PSOE blau". Encara que temps enrere mostrés aproximacions amb Vox, en campanya electoral també ha emès crítiques "cordials" contra la formació d'ultradreta, assegurant que el seu posicionament és molt més fresc i pròxim a la gent. Diverses de les seves propostes són emeses a cop de vídeo a les xarxes o d'un missatge al seu mediàtic Telegram.

Una de les seves proclames és que "no cobrarà ni un euro del seu sou com a eurodiputat" i sortejarà el 100% de l'import amb tots els que llegeixen el seu canal o newsletter. Ha augurat ja la xifra d'aquesta rifa: 2 milions d'euros. Ara bé, no amaga que un dels seus objectius és aconseguir escó i l'aforament que suposa. Per què? Per blindar-se jurídicament del que considera un atac constant als tribunals. Encara que ha afirmat que no té cap mena de sentència judicial a la seva contra, acumula diverses condemnes per calúmnies, mentides i injúries sense fonaments. Ara bé, a través del seu canal de Telegram, ha publicat diversos documents classificats, informacions exclusives, imatges i vídeos compromesos contra diversos polítics estatals que han fet trontollar administracions, però també li han suposat una odissea judicial per no aportar cap prova o, directament, fer una fake new.

Dos dels missatges d'Alvise Pérez al seu Telegram
Dos dels missatges d'Alvise Pérez al seu Telegram - Nació

Alvise Pérez ho té clar: Europa, per a ell, és completament irrellevant. Només vol una plataforma, fer un salt sòlid a la política, per després virar a l'escenari estatal. Totes les seves proclames durant la campanya, també propostes, van dirigides a la política espanyola: la immigració, la seguretat, el sistema de finançament de partits, els impostos... Encara més, ha deixat clar que la Unió Europea és deficitària, tal com es va posicionar Vox en les passades eleccions europees. Una de les seves iniciatives més sonades és que "tornarà després de les europees amb diversos exmilitars per explicar a la població com defensar-se davant d'una invasió marroquina".

Qui són Diego Solier Fernández i Nora Junco Garcia?

Els números dos i tres de la llista de "Se acabó la fiesta", Diego Solier Fernández i Nora Junco García, són persones de confiança d'Alvise Pérez, segons han explicat diversos mitjans de caràcter d'ultradreta com EdaTV. Tot i això, són dos perfils pràcticament desconeguts en l'àmbit públic. Tot s'ha centrat en Alvise Pérez durant la campanya i, en cap cas, ha promocionat la resta de la seva llista electoral. 

Les seves polèmiques més sonades

Alvise ha protagonitzat moments molt polèmics. Es va dedicar a la venda en línia de banderes d'Espanya i cartells amb la foto de Pedro Sánchez en una protesta titllada "Govern Dimissió". El problema és que Alvise va deixar al descobert noms, emails i números de comptes bancaris d'usuaris i com a dades dels productes comprats i el seu import. Tots aquests van poder ser extrets per hackers i fets servir per ciberdelinqüents.

En el marc judicial, ha estat denunciat (i ha perdut) judicis contra Manuela Carmena, José Luís Ábalos (que caldrà repetir per errors durant el procediment) i Salvador Illa (de qui va difondre que havia donat positiu en Covid-19 dies abans de les eleccions, en plena pandèmia, difonent una imatge falsa d'una PCR). El Tribunal Suprem, però, li va donar la raó en el cas de la periodista Ana Pastor, qui va denunciar-lo per associar la seva empresa Newtral amb el PSOE. També està en curs la denúncia interposada per Ainhoa Sánchez, filla del president del govern espanyol, qui Alvise va difondre la seva imatge (quan era menor) i explicar on estudiava.

El poder de les xarxes

La ultradreta té un pes notori a les xarxes socials. La seva incidència a l'estat espanyol es demostra en diverses plataformes, des d'Instagram a Telegram, on Alvise és un dels clars protagonistes. Gràcies al material audiovisual, a la seva comunicació directa i explicita d'informació que el fa ballar moltes vegades per la fina línia de la il·legalitat, ha aconseguit una immensa agrupació de seguidors que el titllen d'una espècie de "Batman" o "Robin Hood", com un fuet contra els polítics, perquè "publica informació de la qual els mitjans es neguen a informar"

Assegura patir "un silenci mediàtic" a tot arreu, afirma que la seva campanya és "un boca a boca" entre la gent, a més de patir boicot per part d'empresaris, polítics, periodistes i mitjans. Ha assenyalat diversos informadors per haver-lo "perseguit" i exposa una espècie de "notícies de la veritat" al seu canal de Telegram. Megàfon en mà, ha recorregut diversos indrets d'Espanya acompanyat de desenes dels seus seguidors.