Dolors Montserrat al timó, ideòlegs neoliberals i un fontaner de Génova: així és la «war room» del PP

La cap de campanya, a qui Feijóo ha situat com a candidata a Europa, fa tàndem amb Alejandro Fernández tot i no formar part de la llista i decideix sobre tots els continguts com a enviada especial de la direcció estatal

Alejandro Fernández i Núñez Feijóo, amb Carmen Fúnez, vicesecretària d'Organització, i Dolors Montserrat, cap de campanya.
Alejandro Fernández i Núñez Feijóo, amb Carmen Fúnez, vicesecretària d'Organització, i Dolors Montserrat, cap de campanya. | ACN
05 de maig del 2024
Actualitzat a les 17:01h

La seu del carrer Génova de Madrid, quarter general del PP, sempre ha monitoritzat les campanyes electorals dels populars catalans. Però aquest cop no ha deixat cap espai al dubte. Ni els més vells recorden una campanya en què la intervenció de la direcció espanyola hagi estat tan evident. L'equip d'Alberto Núñez Feijóo ha volgut lligar-ho tot ben curt i això va quedar clar en l'escenificació de la designació del candidat, Alejandro Fernández

Des del primer moment, el candidat, que és també el president del PP català, ha compartit protagonisme amb la cap de campanya, la fins ara eurodiputada -i confirmada de nou com a cap de cartell del PP a Estrasburg- Dolors Montserrat. És ella la que lidera el comitè del camí cap al 12-M, molt ampli, de prop de 30 membres, un grup reduït del qual es reuneix diàriament per analitzar l'evolució de la campanya i programar els actes. Però el comitè té funcions bàsicament organitzatives. Qui pren les grans decisions? Qui elabora el discurs? Qui són realment els integrants de la war room del PP? 

Un equip de campanya amb "una única generala"

Des del mateix moment de l'anunci que Fernández seria el candidat, Génova va deixar clar que formaria tàndem amb Montserrat, un paper estrany per una cap de campanya. Pertany a una família que explica part de la història del PP a Catalunya. La seva mare, Dolors Montserrat, és una veterana que va estar molts anys en primer pla. Tot i estar retirada, continua movent fils al partit. Ara és la seva filla la que ha heretat molts dels seus contactes, després de ser ministra de Sanitat amb Rajoy, portaveu al Congrés i ara eurodiputada.  

Montserrat és "l'única generala" al capdavant de la campanya, per emprar una expressió escoltada aquests dies al PP. Al seu costat hi ha Daniel Serrano, diputat en la  passada legislatura i exregidor a Cornellà. Serrano coneix bé el partit, del qual ha estat secretari general, i és un col·laborador estret de Fernández. La seva inclusió sembla una concessió, ja que l'equip inicial no contemplava integrar persones afins al candidat. No hi són, de fet, Isaac Martín, vicesecretari d'Organització, ni Miguel Raposo, el seu segon, de l'equip del candidat. 

Santi Rodríguez, el secretari general del PP català, és també a la war room. Número dos de Fernández, no és un home de la seva corda. Arribat a la cúpula dels populars catalans de la mà de Josep Piqué, Rodríguez ha aconseguit sobreviure a totes les batusses internes a base de discreció i lleialtat a Génova. Diputat al Congrés, Feijóo l'ha traslladat ara a la llista al Parlament.   

Hugo Manchón, l'home de les xarxes

Fa temps que aquest jove expert en xarxes socials treballa d'assessor de comunicació de Dolors Montserrat. La seva tasca en aquest àmbit es considera crucial i és elogiada al partit, tot i la sorpresa que ha generat el seu ascens en les llistes. Va ser número 8 en la candidatura al Congrés el 23-J i ara figura com a número 6 per Barcelona, amb possibilitats de ser elegit.    

Juan Milián i Sánchez Costa, els ideòlegs

Un dels braços de l'equip de campanya el formen el regidor de Barcelona Juan Milián i també Fernando Sánchez Costa, exdiputat i expresident de Societat Civil Catalana. Milián ha estat diputat al Parlament. Llicenciat en Ciències Polítiques, ha estat professor a la UB i és un ideòleg amb un discurs molt dur contra  el sobiranisme. Subministra papers a Fernández, sempre amb un contingut neoliberal molt accentuat. 

Fonts del partit expliquen que d'alguna manera es compensa amb Sánchez Costa. Aquest, historiador de formació, és un democristià de catolicisme profund. Molt proper al candidat, l'ha assessorat darrerament al Parlament. Però l'entorn del candidat sempre subratlla -i és cert- que Fernández és un home que escriu ell mateix els seus discursos.  

El paper de la Fundació Reformisme 21

En els missatges que està llançant el PP en aquesta campanya hi ha tingut un paper destacat Reformisme 21, la fundació adscrita al PP. Les darreres setmanes ha estat a Barcelona el seu president, Pablo Vázquez, ajudant a elaborar propostes, algunes plasmades en el Pla per a Catalunya presentat fa uns dies, que contempla reduir a la meitat l'estructura de la Generalitat. Vázquez és un economista que va ser president de Renfe i director de FEDEA, una fundació que fa de lobby de l'Ibex. Reformisme 21 se situa en una ona neoliberal propera a FAES, però sense el radicalisme nacionalista espanyol de la fundació d'Aznar. 

Chema Rivas, els ulls de Génova 

En totes les eleccions a Catalunya, Génova envia un equip de  fontaners per donar suport a la campanya. En aquest cas, el més destacat és Chema Rivas, secretari d'Organització de Feijóo i un home acostumat a bregar amb els territoris. Es va forjar al costat de Juan Carlos Vera, històric de l'aparell a Madrid. Rivas és elogiat per membres de diverses famílies del partit com a bon professional que sap navegar enmig de les aigües procel·loses del partit.