El comissari en cap dels Mossos, Eduard Sallent, ha defensat l'actuació del cos arran de la tornada de l'exili de Clara Ponsatí, i ha assegurat que la detenció al centre de Barcelona "va ser legal". Sallent ha detallat que Ponsatí va demanar un habeas corpus -petició al jutge per denunciar una detenció il·legal- i els jutges van determinar que la seva detenció va ser "absolutament legal". A més, ha insistit que es va produir la detenció sota tutela judicial, i per tant estava "ajustada a dret". L'eurodiputada de Junts sosté que la seva detenció va ser "il·legal", perquè la immunitat que té com a eurodiputada, diu, impedeix que pugui ser arrestada. El jutge del Tribunal Suprem, Pablo Llarena, ho nega.
[noticia]255393[/noticia]
En una entrevista a Catalunya Ràdio, Sallent ha dit que se la va detenir perquè hi havia una ordre de detenció vigent emesa per un jutge i que, malgrat que els Mossos no feien seguiment de la situació de l'eurodiputada de Junts, van constatar que havia tornat a Catalunya quan va fer la roda de premsa al Col·legi de Periodistes i va deixar clar que no es presentaria davant del jutge. "Vam fer la comprovació de si hi havia una ordre de detenció i en el moment que ens va semblar més oportú vam fer la detenció, sense que hi hagués perill per ella ni per ningú, i per poder-la posar a disposició del jutge", ha explicat Sallent.
Si tornés a Catalunya, el cap dels Mossos ha avisat que faran "el que el jutge determini". És a dir, si Llarena demana la detenció de Ponsatí, la policia catalana actuaria de la mateixa manera, arrestaria l'eurodiputada i la portaria davant del jutge.
El comissari en cap ha insistit que el cos no fa seguiment de què fan els polítics o "la gent que no està a Catalunya en aquests moments", tot i reconèixer que sí que tenien "informacions" que Ponsatí tenia pensat tornar el dimarts 28 de març. Aquell dia, Ponsatí va dir que no es posaria a disposició judicial i que denunciaria la vulneració de drets que pateixen els catalans. Poc després, era detinguda a la plaça de la Catedral i portada a la Ciutat de la Justícia. Unes hores més tard, va ser posada en llibertat i l'endemà volava cap a Brussel·les per assistir al ple del Parlament Europeu, amb una citació per aquest dilluns al Suprem.
A través de Twitter, Ponsatí ha acusat els Mossos de "covards" i ha recordat que "amagar-se rere una ordre de detenció il·legal" no fa legal la seva actuació. En aquest sentit, ha retret al cos "el numeret lamentable" que van fer, només per "mostrar davant de l'amo que sou obedients". Ponsatí està perseguida per un delicte de desobediència, que no implica presó, després de la reforma del codi penal. Aquest diumenge, amb motiu de la diada de Sant Jordi, va ser a Barcelona per signar exemplars del seu llibre, i aquest matí ha confirmat, a través d'una piulada, que es troba a Flandes. Ara, el magistrat haurà de decidir si emet una nova ordre nacional de detenció, o bé renuncia a prendre la declaració indagatòria, un pas que, segona la defensa, no és obligatori en un delicte de desobediència.
El cap dels Mossos, sobre la detenció de Clara Ponsatí: «Va ser legal»
L'eurodiputada acusa la policia catalana de "covarda" i retreu que el seu arrest va ser "un numeret lamentable per mostrar obediència a l'amo"
Ara a portada

- Bernat Surroca Albet
- Cap de Política de Nació
Publicat el 24 d’abril de 2023 a les 10:08
Actualitzat el 24 d’abril de 2023 a les 12:37
Et pot interessar
-
Política Centenars de persones es manifesten al centre de Barcelona en defensa del català: «La nostra llengua no es toca»
-
Política Sant Jordi per la Llengua crida a reactivar el carrer davant la «situació d’emergència lingüística»
-
Política La Fiscalia demana l’amnistia pels acusats pels preparatius de l’1-O
-
Política Laure Vega veu erroni «folkloritzar» el català i demana fer-lo accessible