El castellà continua sent la llengua majoritària a l'hora de consumir cultura i mitjans en els territoris de parla catalana, com demostren les dades de la segona onada sobre audiències i consums culturals del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura. Entre els lectors de premsa diària, el 74,4% trien capçaleres en castellà, mentre que el 23,2% escullen periòdics mixtes i només el 17% opten per diaris en català. Pel que fa a la ràdio, la televisió, les revistes i Internet el consum en català puja una mica, especialment a la xarxa i la televisió, mentre que el cas més clar de domini del castellà es troba al cinema, amb un 95,2% de pel·lícules en castellà, davant d'un 2,3% en català.
Impulsat per la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura, el Baròmetre dóna dades cada quatre mesos per conèixer els consums de la població de Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià. Aquesta segona onada sobre audiències i consums culturals s'ha fet a partir de 48.000 entrevistes personals a persones majors de 14 anys entre maig de 2007 i abril de 2008.
Sense grans diferències respecte els resultats de l'onada del febrer passat, el director tècnic del Baròmetre, Lluís Tolosa, ha destacat la permanència del castellà com a llengua habitual de consum, una conclusió que evidencia la falta de normalització del català, que en alguns casos ve derivada de la falta d'oferta en aquesta llengua, com el cinema.
La televisió i Internet són els mitjans que més es consumeixen en català. El 35% dels consumidors de televisió la veuen en català, mentre que el 77% opten pel castellà. De fet, a Catalunya, TV3 és la cadena líder d'audiències, seguida d'Antena 3 i Telecinco, però a les Illes Balears i el País Valencià, TVE1 i Telecinco encapçalen el rànquing d'espectadors.
Entre els ciutadans que utilitzen la xarxa, el 30,9% ho fa en català i el 91,2% en castellà, fent augmentar de forma considerable el consum d'Internet en general, sobretot entre la població més jove. Però a banda d'altres tipus de pàgines i continguts, el consum dels mitjans tradicionals, com diaris, ràdios i televisions, també ha augmentat de forma rellevant a través d'aquest mitjà.
El castellà també s'imposa en el consum de revistes i publicacions periòdiques, llegides en el 84% dels casos en castellà i en el 24,4% en català, amb un 5% de lectors que opten per capçaleres mixtes. El tipus de revistes líders són les de premsa rosa, amb un predomini clar de Pronto a totes les terres de parla catalana.
A Catalunya, després de Pronto, amb 495.000 lectors, les revistes setmanals més llegides són Hola, amb 374.000, Lecturas, amb 293.000, El Jueves, amb 157.000, Diez Minutos, amb 132.000, i Latino, una publicació dirigida al públic immigrant que aconsegueix 114.000 lectors a la setmana. Muy interesante, amb 262.000 lectors, i National Geographic, amb 187.000, dominen la llista de publicacions mensuals, i la revista en català Sàpiens està en sisè lloc amb 88.000 consumidors.
La ràdio també s'escolta majoritàriament en castellà, amb un 74,35 d'oients que trien emissores en aquesta llengua, mentre que el 27,3% escull freqüències en català. Catalunya Ràdio continua liderant les ones a Catalunya, amb 564.000 oients, seguida de Los cuarenta principales i la Cadena Ser. A les Illes Balears i el País Valencià, aquestes dues emissores en castellà són les més habituals.
Un altre manera de comunicar-se que analitza el Baròmetre és el missatge per mòbil, que el 65.8% dels enquestats envia en castellà, mentre que el 29,5% ho fa en català. Però el cas més clar de predomini de la llengua castellana és el cinema, amb un 95,2% d'espectadors que veuen pel·lícules en castellà, davant d'un 2,3% que veu films en català a les sales comercials, una xifra condicionada per la poca oferta, segons Lluís Tolosa.
Més català a Catalunya
Si s'agafen només les dades de Catalunya, el consum de mitjans en català augmenta lleugerament. Per exemple, en el cas dels diaris, el 64,9% es llegeixen en castellà i el 27,5% en català; pel que fa a la televisió, el 72% de ciutadans la veuen en castellà i el 46% ho fa en català; i amb la mirada a Internet, el 90% dels catalans opta pel castellà i el 44,6% pel català. El cinema també es veu una mica més en català, amb un 3,7% d'espectadors que tria aquesta llengua.