La documentació desclassificada sobre l'entrada massiva de migrants a Ceuta inclou un document del Centre Nacional d'Intel·ligència (CNI) del 29 de juliol, un dia abans dels fets, que advertia els serveis secrets marroquins que diversos grups de Facebook i WhatsApp estaven promovent intents d'accés a la ciutat per mar i a través de la tanca.
La "nota urgent" del CNI va ser enviada a les 18.26 h i tenia com a destinataris la Direcció General de Seguretat Territorial (DGST) i la Direcció General d'Estudis i Documentació (DGED) del Marroc. Advertia de la "planificació de diverses convocatòries" i identificava, entre altres, un grup de Facebook de més de 160.000 membres que animava a aprofitar la Festa del Tron per intentar entrar a Ceuta.
La nota, qualificada d'"alerta primerenca", assenyalava que el CNI havia tingut coneixement els dies previs de diverses convocatòries per "dur a terme entrades a Ceuta, tant nedant com a través de la tanca", coincidint amb la celebració de la Festa del Tron del Marroc. Entre els perfils identificats, el CNI assenyalava un grup de WhatsApp anomenat "Assalt a la tanca de Ceuta", que preparava un intent d'entrada pel perímetre fronterer per a l'endemà.
La nota també cita el grup de Facebook Ceuta Fnideq, amb més de 160.000 membres, on s'havien publicat missatges que animaven a aprofitar que les autoritats marroquines estarien centrades en els actes de la Festa del Tron. Segons la nota, hi havia un altre grup de Facebook, Hraga Ceuta, amb més de 22.000 membres, que difonia crides a creuar cap a Ceuta durant aquella setmana.
La nota comunicada als serveis marroquins acabava indicant que, en cas d'obtenir nova informació, aquesta seria traslladada al seu "Servei", i agraïa la "contínua col·laboració" en aquesta qüestió. Segons la documentació desclassificada, el mateix 29 de juliol, a les 13.52 h, el CNI també va advertir la Delegació del govern espanyol a Ceuta que a les xarxes socials hi havia "una crida per a assaltar la tanca i per mar demà a les 20h”.
Segons després, a les 13.53 h, el CNI va comunicar a la Guàrdia Civil que disposava d'informació sobre "un intent d'entrades nedant i salt a la tanca per demà".
La Guàrdia Civil no hi veia rastre del Marroc
Un informe de la Guàrdia Civil del 30 de juliol inclòs en els documents desclassificats considerava "poc probable" que les autoritats marroquines haguessin permès o atiat l'entrada massiva de migrants a Ceuta. El document, signat per la Prefectura d'Informació de la Guàrdia Civil (JIGC), assegurava que, malgrat que al Marroc "resulta difícil pensar que res succeeixi sense el coneixement, l'aprovació o el consentiment del règim", en aquest cas concret "no es valora com a probable que hagi estat així" i que el pas massiu de nedadors fos "consentit o incentivat".
El document fins i tot apuntava que el Marroc s'havia esforçat per allunyar part dels immigrants de la tanca. Així, destacava que les forces de seguretat marroquines havien interceptat centenars de persones i els havien traslladat lluny de la frontera, i apuntava que no es podia considerar que les autoritats haguessin actuat amb una "deixadesa de funcions evident". En concret, assenyalava que entre les 8.00 h del 29 de juliol i les 8.00 h del dia 30 les forces marroquines havien interceptat 493 dels 1.109 intents d'entrada nedant registrats a Ceuta.
En un segon informe, enviat aquell mateix 30 de juliol a les 21.21 h, la Guàrdia Civil plantejava sis possibles explicacions per a la incapacitat de les forces marroquines de contenir l'entrada. Entre les que considerava més plausibles hi havia el "desbordament i sorpresa operativa" de les forces de seguretat marroquines i la reducció dels efectius disponibles amb motiu de la celebració de la Festa del Tron. La possible connivència de les autoritats marroquines apareixia en cinquè lloc entre les sis hipòtesis analitzades.

