
Per fer un símil amb l'actualitat de la política catalana, les concessionàries d'autopistes de peatge directe sí que tenen un concert econòmic. Cobren, recapten i després paguen els corresponents impostos, un "cupo" que es trasllada en format impost. L'estructura i la durada de les concessions permeten abundosos beneficis.
L'informe del "Subgrup d'estudi d'un nou model de gestió integral d'infraestructures viàries i de mobilitat" -el comitè que estudia com reduir el greuge dels peatges catalans- acredita el calaix galdós que fan les set concessionàries que operen a Catalunya: Cadí, Tabasa, Autema, Aucat, Invicat, Acesa i Aumar, les cinc darreres englobades a Abertis.
Segons aquest estudi firmat el passat 14 de maig, pel departament de Territori i Sostenibilitat que dirigeix el conseller Lluís Recocder, al que ha tingut accés Nació Digital, les concessionàries haurien ingressat durant l'any 2010 -darrer any definitivament tancat- 719.151.000 euros, que suposarien un benefici abans d'impostos 519.989.000 euros i haurien liquidat un impost de societatsde 181.996.000 euros (quadre inferior) . La concessionària Acesa és la que hauria ingressat de les set, amb 372.360.000 milions, seguida per Invicat i Aucat, integrades a Abertis.
