
Jose Cendón, el fotògraf segrestat
- Quan vas conèixer Cendón?
- Vaig conèixer aquest fotògraf en un viatge a Ruanda on vaig fer un treball sobre refugiats del Congo. Ell estava ubicat a Kigali i treballava per AFP. Després va deixar l’agència i es va desplaçar a Addis Abbeba, la capital d’Etiòpia.
- Vaig conèixer aquest fotògraf en un viatge a Ruanda on vaig fer un treball sobre refugiats del Congo. Ell estava ubicat a Kigali i treballava per AFP. Després va deixar l’agència i es va desplaçar a Addis Abbeba, la capital d’Etiòpia.
- En quins llocs havia treballat?
- Ell ha treballat en la majoria dels països africans ja que des de feia temps vivia a Àfrica perquè deia que a Europa no hi podia viure.
- Ell ha treballat en la majoria dels països africans ja que des de feia temps vivia a Àfrica perquè deia que a Europa no hi podia viure.
- L'única font d'imatges de les zones realment perilloses són els freelance? Els mitjans ja desisteixen de ser-hi?
´- En aquests darrers temps són molts els freelance que s’arrisquen sense saber si podran col•locar el seu material. Molts dels mitjans grans utilitzen aquests professionals que estan a la zona.. I la presència dels periodistes en els llocs de risc és cada vegada més escassa: els mitjans es valen de les notícies que els arriben des de les agències, que són les que distribueixen el material.
´- En aquests darrers temps són molts els freelance que s’arrisquen sense saber si podran col•locar el seu material. Molts dels mitjans grans utilitzen aquests professionals que estan a la zona.. I la presència dels periodistes en els llocs de risc és cada vegada més escassa: els mitjans es valen de les notícies que els arriben des de les agències, que són les que distribueixen el material.
- La presència dels periodistes en llocs de risc és cada vegada més escassa?
- Cada cop mes els diaris i televisions es nodreixen de les agencies i no utilitzen els corresponsals. Això porta a una uniformització dels mitjans: publiquen les mateixes notícies, les mateixes portades, els mateixos breus...
- Cada cop mes els diaris i televisions es nodreixen de les agencies i no utilitzen els corresponsals. Això porta a una uniformització dels mitjans: publiquen les mateixes notícies, les mateixes portades, els mateixos breus...
- Els mitjans ja desisteixen de ser-hi?
- Els conflictes es posen de moda i es consumeixen i es llencen. En el cas del meu reportatge sobre la tanca de Melilla, el vídeo el tema estava fet i presentat a les televisions des de mig any abans del gran salt multitudinari, i de cop es van posar “de moda” la noticia, les fotos i el vídeo que abans a ningú no havia interessat i llavors tothom volia.
- Els conflictes es posen de moda i es consumeixen i es llencen. En el cas del meu reportatge sobre la tanca de Melilla, el vídeo el tema estava fet i presentat a les televisions des de mig any abans del gran salt multitudinari, i de cop es van posar “de moda” la noticia, les fotos i el vídeo que abans a ningú no havia interessat i llavors tothom volia.
- Interessa com a màxim els primers dies d'un conflicte i quan "ja cansa" prefereixen donar notícies d'una balena que riu o un ós que es renta les dents....?
- Les televisions, amb els mitjans econòmics de que disposen, no els utilitzen per fer periodisme. Crec que ara es fa “entretenisme” més que periodisme. Hi ha molts conflictes més importants que no es cobreixen o els cobreix un freelance, i després ni es publiquen, ja que als magazines actuals nomes hi ha espais per a les cases dels famosos, el cotxe que corre molt i el “people”, la gent famosa.
- Les televisions, amb els mitjans econòmics de que disposen, no els utilitzen per fer periodisme. Crec que ara es fa “entretenisme” més que periodisme. Hi ha molts conflictes més importants que no es cobreixen o els cobreix un freelance, i després ni es publiquen, ja que als magazines actuals nomes hi ha espais per a les cases dels famosos, el cotxe que corre molt i el “people”, la gent famosa.