El Parlament ha aprovat els Pressupostos amb el debat de finançament com a fons

Publicat el 19 de desembre de 2007 a les 12:24
 
Per part dels partits que han defensat els pressupostos, la diputada del PSC Rocío Martínez ha afirmat que l'actitud dels tres socis que formen part de l'executiu 'es tradueix en que tot és millorable i en el reconeixement a una oposició constructiva i mostrar la mà estesa'. De fet, ha assenyalat que 'no és irrisòria' la inclusió en els comptes de 43 esmenes de l'oposició.
 
Martínez ha defensat un pressupostos que fan front 'als principals reptes de la societat', 'finalitzen un pla de sanejament', i 'treballen pel conjunt de Catalunya i el seu equilibri territorial'. La diputada del PSC ha afirmat que aquests seran els darrers comptes amb l'actual del sistema de finançament en rigor. Acte seguit, ha destacat que l'any 2008 serà el del nou sistema de finançament, una idea que ha estat llençada.
 
Per la seva part, el diputat d'ERC Sergi de los Rios ha afirmat que aquest pressupost 'mereix una reflexió sobre el model de finançament'. 'Des que va néixer aquest està esgotat', ha sentenciat De los Rios, qui ha afegit que 'el fet que hi hagués un nou model de finançament el 2001 no va suposar més recursos i per dignitat deixin (en referència a CiU) d'enaltir l'acord de fa sis anys perquè les xifres van en contra dels seus arguments'.
 
Tornant al nou sistema de finançament, ha manifestat que la negociació amb el govern espanyol serà 'duríssima' i ha dit que 'la gestió del temps i la unitat de totes les formacions polítiques serà molt important en la negociació'. El diputat republicà també ha defensat la inversió en polítiques socials i ha negat que hi hagi un desequilibri territorial.
 
El diputat d'ICV-EUiA Daniel Pi ha afirmat que 'el creixement moderat d'aquest any posa de manifest un esgotament del model de finançament'. 'És un model que ve de l'Estatut', ha indicat Pi, qui com De los Rios ha afirmat que hi ha d'haver 'consens i unitat i fer pedagogia' en la negociació. Acte seguit, també ha reclamat la publicació de les balances fiscals.
 
Sobre l'acceptació de les esmenes de l'oposició als pressupostos, Pi ha assenyalat que, per coherència, es fa difícil acceptar-les. 'Com lliguem les rebaixes d'impostos, amb la reclamació de més despeses i inversions? Algunes de les esmenes no té sentit que les incorporem', ha declarat.
 
El diputat de CiU Jordi Turull ha carregat contra el pressupost, tot denunciant una 'baixa execució' en les partides. 'Del que s'aprova al que es liquida', ha dit, 'el diferencial és enorme'. A més, ha criticat que és 'rotundament fals' que es prioritzi la despesa social, ja que 'el que han fet és recular'. A tall d'exemple, Turull ha assegurat que la cartera de serveis de la nova llei de serveis socials 'no hi és', mentre que 's'ha perdut un any' en l'aplicació de la llei de dependència.
 
Turull també ha dit que 's'agreujarà la pressió fiscal' i ha lamentat 'lentitud' en l'execució de l'obra pública. També ha dit que 'hi ha una política inversora molt feble i erràtica', tot afegint que es produeix un 'greu desequilibri territorial'. En aquest sentit, ha assegurat que hi ha quinze comarques que 'el 2008 rebran menys que el 2003'.
 
Per la seva banda, el diputat del PPC Enric Millo ha lamentat que el Govern hagi 'imposat el corró' en el debat pressupostari i ha dit que els comptes per al 2008 són 'continuistes, expansius i poc ambiciosos'. Millo ha situat la formació el capital humà, la competitivitat de l'economia catalana, la millora de les infraestructures i l'eficàcia de l'administració entre les prioritats del seu grup.
Irònicament, Millo ha dit que aquest Govern 'tot ho fa bé, no s'equivoca mai i no ha de rectificar perquè tot ho fa bé'. Millo, però, creu que 'això només s'ho creuen vostès i els ciutadans no s'ho creuen' i que 'a curt o mig termini els ciutadans no se'ls creuran'. 'Aquesta meravella és un miratge', ha dit. El diputat popular creu que el Govern, 'a darrera hora' i 'segur que amb bona intenció, però més aviat per quedar bé i semblar dialogants', se li han acceptat algunes esmenes. Per Millo, 'en el fons s'actua amb una certa prepotència i menysteniment'.
 
Finalment, el president del grup mixt, Albert Rivera (C's), ha denunciat que als comptes hi 'falta' inversió en educació i en sanitat. També ha demanat més diners per a les infraestructures. Rivera també ha denunciat que 's'estan gastant diners en àmbits que no són polítiques socials, sinó polítiques concretes en un àmbit ideològic determinat'. Així, ha parlat de subvencions a Òmnium Cultural i la Plataforma Pro Seleccions Esportives Catalanes. També ha denunciat la partida per a publicitat institucional. Per això, Rivera ha dit que passaran de parlar del 'català emprenyat' al 'català enganyat'.
 
- Més info des del web del Parlament de Catalunya