Poc a poc, els forrellats polítics que ho van deixar tot "atado y bien atado" a finals dels anys setanta van rebentant. Un primer artefacte implosiu va ser la mateixa UCD, que ni tan sols va aconseguir sobreviure al cop d'estat del 81. Però, a partir d'aquí, el sistema va tendir a l'estabilitat durant tres dècades llargues.
A hores d'ara, però, els invents d'aquella època van caient a plom sobre els propis fonaments. D'ençà de la crisi, el café para todos no s'aguanta per enlloc i és assenyalat internacionalment com una de les causes principals de la ineficiència de l'economia de l'estat espanyol, a més de responsable d'una administració dels recursos públics arbitrària i amb tendència a la corrupció. Passa el mateix amb els mecanismes de regulació, amb molts vicis heretats de l'autoritarisme franquista.
Les institucions creades o renovades a finals dels setanta han perdut el prestigi i també manifesten símptomes clars d'obsolescència. Passa amb el Tribunal Constitucional i, per extensió, amb l'àmbit judicial sencer. I els mateixos problemes de credibilitat tenen els partits polítics espanyols -el binomi PP/PSOE, sobretot-, amb llistes tancades i tot el seguici de llocs de treball altament remunerats que van dels càrrecs de confiança fins al Senat sencer.
I el gran símbol d'aquella operació política, el rei espanyol, lluita per sobreviure -de forma visiblement insolidària- al sistema que el va legitimar. Critica els polítics que encara el lloen ritualment i fa veure que no té cap relació amb totes aquelles martingales que s'ensorren simultàniament. Ell, que va ser la mentida més gran.
ARA A PORTADA
-
Cultura Mor Josep Vallverdú, el centenari creador del Rovelló Arnau Urgell i Vidal | Àlvar Llobet i Sotelo
-
-
Cultura «He arribat al caire del centenari per atzar, les casualitats ens marquen la vida» Àlvar Llobet i Sotelo
-
-
Política Puigdemont denuncia Espanya a la Comissió Europea per no complir la sentència del TJUE sobre l'amnistia Redacció
Publicat el
25 de desembre de 2012 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política
El Govern presenta el programa «Catalunya, casa palestina»
-
Política
Manifestació independentista de la Diada 2026: recorreguts i horaris a Barcelona, Girona i Amposta
-
Política El Suprem avala la destrucció d'urnes de l'1-O i en qüestiona el valor històric
-
Política
L'empresari Julio Martínez no aclareix el paper de Zapatero en el rescat de Plus Ultra
-
Política
El president del Constitucional celebra l'aval europeu a l'amnistia davant Felip VI
-
Política
El Parlament rebutja mantenir la policia espanyola a la comissaria de Via Laietana
