El 1866 l'estat espanyol va haver de suspendre pagaments. No podia fer front als terminis del deute públic que havia emès durant els anys anteriors i que s'havien utilitzat, principalment, per construir una extensa xarxa ferroviària de nova planta. Per aconseguir-ho havien arribat préstecs de capital exterior, principalment francès i alemany, que havien estat invertits totalment en aquella obra faraònica a través de la banca espanyola.
Però ben aviat es va comprovar que les noves línies s'havien dissenyat sense tenir en compte la seva rendibilitat futura. Molts trens anaven fantasmagòricament buits i algunes connexions es devien a martingales polítiques o, simplement, a la corrupció que va impregnar tot el procés de decisió i planificació.
En veure el problema de liquiditat que començaven a arrossegar els bancs, la majoria dels clients es van afanyar a retirar els seus dipòsits, per por a perdre'ls definitivament. Això va fer que 33 de les 35 entitats de crèdit existents en aquell moment caiguessin en una fallida en cadena. Els bancs es van afegir a la insolvència de l'estat.
D'això en fa 146 anys. O no.
ARA A PORTADA
-
Societat Un incendi al Solsonès se suma al d'Aiguamúrcia i complica l'operatiu dels Bombers Neus Climent | Pau Espí Solé
-
Terra El Meteocat concreta els avisos per la tercera onada de calor: 34 comarques en alerta Arnau Urgell i Vidal
-
Successos Els Agents Rurals i els Mossos d'Esquadra tenen indicis que l'incendi d'Aiguamúrcia ha estat provocat Antonio Ramos Llauradó
-
Successos Els Bombers treballen en un incendi forestal a Lladurs amb un potencial d'unes 400 hectàrees Ramon Estany Montanyà
-
Publicat el
06 de juny de 2012 a
les 21:59
Et pot interessar
-
Política
El periodista Ferran Espada pilotarà l'oficina del Govern per impulsar el català al món digital
-
Política
Ofensiva de Junts per portar el concert econòmic al Congrés dels Diputats
-
Política
ERC demana a Junts que no bloquegi el nou finançament per «pànic electoral» a Aliança
-
Política
Illa defensa el nou finançament a Madrid: «Prou desconfiança amb Catalunya»
-
Política
La Fiscalia retira l'acusació contra Vergés i Argimon per la vacunació de policies
-
Política
El CNI admet que va espiar David Fernández i Carles Riera amb Pegasus
