Tot sembla indicar que Europa imposarà el corredor mediterrani com a eix principal de transport i comunicació terrestre nord-sud. Si això es confirma, es tracta d'una greu derrota diplomàtica i institucional de l'estat espanyol, que veurà trencada la seva estratègia radial, amb Madrid com a centre del seu univers particular.
Aquesta contrarietat no és casual. Fa temps que les opinions públiques del nord d'Europa reben un bombardeig constant d'informacions i reportatges que insisteixen en l'arbitrarietat de les inversions que decideix Madrid, normalment sense tenir en compte la variable essencial de la rendibilitat econòmica en l'assignació de recursos. Els europeus -no només els seus governs- estan familiaritzats amb els trens de gran velocitat que circulen buits entre petites ciutats provincianes i han vist les fotografies dels amplis passadissos dels aeroports que no tenen avions.
Però la festa espanyola té un límit, i ara és Madrid qui demana crèdit i ajuda a aquella "vella Europa" que Aznar menyspreava i Zapatero creia poder superar fàcilment. Els arguments espanyols tenen la mateixa credibilitat a Berlin que a Barcelona i, al capdavall, els alemanys no tenen res contra els camins que va recórrer Jaume I.
ARA A PORTADA
Publicat el 05 d’octubre de 2011 a les 21:59
Et pot interessar
-
Política L'alcalde de Paiporta expulsa una veïna del ple que volia imposar el castellà: «Respondré en valencià, et fots»
-
Política Els Comuns proposen que l'ONU bombardegi posicions militars israelianes per evitar la invasió de Gaza
-
Política L'ANC critica que Illa «no ha complert» cap dels compromisos durant el primer any de mandat: «Només ven fum»
-
Política Puigdemont, un any després del retorn efímer: «Calia posar en evidència una anomalia democràtica greu»
-
Política ERC defensa «ordenar» el turisme a Barcelona: «No el pot gestionar un club d'hotelers»
-
Política Les cares del pacte PSC-ERC: on són ara els negociadors de la investidura d'Illa?