ERC rebutja la «prioritat sociovergent» del Quart Cinturó

Els republicans sostenen que és un model de mobilitat "caduc" i aposten per fomentar el transport ferroviari entre els dos vallesos

Protesta contra el traçat del Quart Cinturó
Protesta contra el traçat del Quart Cinturó | CCQC
10 de juny de 2022, 16:42
Actualitzat: 17:26h
Poques hores després de la plantada del Govern a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, a l'acte per anunciar que el govern espanyol assumirà el cost de la connexió entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès per la B-40 que defineixi la Generalitat, ERC ha fet públic un comunicat per manifestar la seva oposició frontal al Quart Cinturó. Una obra que emmarca en un model de mobilitat "caduc" i que forma part de les "prioritats sociovergents", un llistat en el qual també ubiquen l'ampliació de l'aeroport del Prat. El pronunciament dels republicans posa en evidència no només la discrepància amb l'Estat, sinó també la divergència que històricament manté al territori sobre aquesta infraestructures amb partits com el PSC o els antecessors de Junts. 

"Construir més trams del traçat original de la B-40 és una prioritat sociovergent en infraestructures que els republicans no comparteixen i que volen aturar", asseguren al comunicat. En les darrers hores, ha estat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, qui ha ordenat que cap membre de l'executiu assistís a l'acte de la ministra Sánchez a Sabadell en considerar que es tractava d'un "blanquejament" del dèficit d'inversions en infraestructures que s'ha posat en evidència la darrera setmana. Inicialment, estava previst que hi participés el secretari general de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font. Des del Govern expliquen que no hi ha "cap acord tangible ni per escrit" pel Quart Cinturó en coneixement del president Aragonès i entenen que el que buscava Sánchez és "normalitzar" la situació.

El comunicat d'ERC, però, va més enllà a l'hora d'explicitar que no acceptarà aquest projecte perquè el considera un plantejament "erroni" que no compta amb consens territorial de les dues comarques i que pretenia ser "imposat de forma encoberta". De fet, segons els republicans s'estava seguint el mateix modus operandi que amb la "proposta fallida" per ampliar l'aeroport del Prat. Aleshores es va obrir un esvoranc al Govern perquè el vicepresident Jordi Puigneró va acordar amb la ministra Sánchez el passat 2 d'agost un projecte d'ampliació que ERC rebutjava. 

La proposta alternativa d'ERC a -un Quart Cinturó que suposaria "construir una nova autopista que no resol les necessitats reals de la mobilitat dels Vallesos i que obvia la realitat d’emergència climàtica i de crisi energètica" passa per fomentar el transport públic, especialment el ferroviari. Aporten, com a dada, que els Vallesos són la regió metropolitana europea amb menys transport públic: un 16% versus el 84% de transport privat. "El tren orbital entre els dos Vallesos és la prioritat a abordar per tal de resoldre i millorar la mobilitat en aquest espai", insisteixen. Sí que aposten per finalitzar el tram ja iniciat entre Abrera i Terrassa i la seva connexió amb la C-58. 

Garanties de "no-continuïtat" del projecte
En aquest sentit, ERC reclama al Govern de la Generalitat que el traspàs de la decisió a mans del Govern que ha anunciat la ministra sobre aquesta infraestructura sigui "el primer pas per un model de mobilitat sostenible" que garanteixi la "no-continuïtat" del Quart Cinturó i una aposta pels projectes ferroviaris. "Volem, a més, solucions que garanteixin no només un traspàs per l'execució, sinó tota la competència i titularitat definitiva de les vies i infraestructures", asseguren. 

La ministra Sánchez ha anunciat que l'Estat finançarà la Ronda Nord -que connecta Sabadell i Terrassa- amb el projecte que decideixi la Generalitat de Catalunya, d'acord amb la disposició tercera de l'Estatut. Al xoc amb l'Estat per un acord inexistent i una posada en escena que defineixen des del Govern com una "presa de pèl", s'hi suma una divergència entre ERC i Junts, especialment palpable al territori afectat sobre la idoneïtat del Quart Cinturó i el seu traçat. També els socialistes defensen aquesta infraestructura.