Israel para l'orella al moviment independentista català

Publicat el 25 d’abril de 2012 a les 23:40
Bar, al Parlament just abans de començar la reunió amb diputats.  Foto: Q.S./ND

Potser perquè Israel té pràcticament la mateixa mida i habitants que Catalunya o fins i tot algunes similituds més, o bé per simple interès estratègic, el cas és que està al cas dels moviments de la política catalana. De fet, para l'orella. Si fa uns mesos Shimon Peres, president d'Israel, s'entrevistava amb el llavors futur candidat a dirigir Convergència Democràtica de Catalunya, Oriol Pujol, qui li va plantejar el dret a decidir, aquests darrers dies l'ambaixador israelià a Espanya, Alon Bar, ha mantingut una activa agenda política catalana.

Dijous, Bar es va reunir de forma "discreta" -fora de l'agenda pública- amb diputats catalans en el marc d'una "reunió de treball" de la comissió d'Exteriors de la cambra catalana. Anteriorment, l'ambaixador i el ministre conseller Oren Bar-El s'havien reunit amb el diputat de Solidaritat Catalana per la Independència, Alfons López Tena. Bar va tancar la seva ronda de contactes amb el líder d'ERC, Oriol Junqueras, amb qui va mantenir una trobada "intensa" i "positiva" tot i que tenia caràcter "privat".

Malgrat que des de l'ambaixada reconeixen els contactes, eviten donar-ne massa detalls. Ara bé, fonts coneixedores de les trobades admeten que la "qüestió independentista" i el "dret a decidir" va ser un dels objectes principals de sengles converses. Les reunions amb diputats independentistes no van esquivar qüestions sobre virtuals escenaris d'un procés imminent de secessió de Catalunya i les solucions geoestratègiques que se'n podrien derivar.


Singer i els castellers

Però no només de política viu l'home. Saul Singer, coautor de 'Start-up nation' un autèntic gurú a Israel sobre la innovació tecnològica, va escollir Barcelona per explicar les seves descripcions sobre la importància de l'ensenyament i de la recerca.

Durant una conferència a la capital catalana ara fa una mica més d'un mes (foto inferior), Singer recordava que "els castellers eren com el servei obligatori al Tzahal, una escola de prendre riscos, del valor del patriotisme i de la missió". Potser és que a Israel ja veuen Catalunya com una "start-up nation".