
La consellera aragonesa Dolores Serrat, en companyia de María de los Llanos de Luna Foto: Europa Press
La consellera aragonesa de Cultura, Dolores Serrat, impulsora de la llei de llengües que va convertir el català en 'llengua aragonesa pròpia de l'àrea oriental', més coneguda per l'acrònim 'lapao', s'ha reivindicat com a "catalana" aquest dilluns a Barcelona, en el marc de l'acte de presentació del projecte cultural 'Corona de Aragón. Historia y Arte'.
Acompanyada de la delegada espanyola a Catalunya, María de los Llanos de Luna, Serrat ha visitat el palau del Lloctinent, seu de l'Arxiu de la Corona d'Aragó per donar a conèixer aquesta iniciativa de "diàleg entre territoris", tot recordant que va néixer a Ripoll, fet pel que se sent "orgullosa de ser catalana, aragonesa i espanyola", tot assegurant que "no és incompatible" mantenir aquesta triple identitat, fins i tot malgrat ser responsable d'una llei pensada per fer desaparèixer tot rastre legal del català a Aragó.
Serrat, que ha disculpat l'absència de la presidenta del govern aragonès, Luisa Fernanda Rudi, "a causa de les dificultats que viu Aragó per les inundacions" provocades pel creixement del riu Ebre, ha defensat que el projecte 'Corona de Aragón. Historia y Arte' neix amb una voluntat integradora per sobre de partidismes, personalismes i àmbits territorials i ha assegurat sentir-se emocionada per presentar el projecte cultural a la seva terra natal.
Barcelona com a port de la Corona d'Aragó
De fet, la consellera ha defensat el paper de Barcelona com el port de les grans empreses de la Corona d'Aragó a la Mediterrània i ha assegurat que la iniciativa cultural aragonesa té la voluntat "d'exalçar el valor de la unitat", raó per la qual ha assegurat que els aragonesos que viuen a Catalunya "no volen veure's obligats a escollir entre dos territoris que estimen", al temps que ha fet una aferrissada defensa de la Constitució Espanyola.
'Corona de Aragón. Historia y Arte' és un projecte cultural, científic, educatiu i turístic que va començar el 2014 i s'allargarà fins el 2019 amb la voluntat de mostrar l'esplendor de la Corona d'Aragó. Segons ha explicat el director general de patrimoni cultural d'Aragó, Javier Callizo, la iniciativa es materialitza a través d'un gran esdeveniment anual que tindrà com a eix un personatge o fet històric. Aquest 2015 es dedicarà al rei Ferran II, dit el Catòlic, de qui s'inaugurarà el 10 de març una exposició al palau de la Aljafería de Saragossa sota el títol 'Fernando II de Aragón. El rey que imaginó España y la abrió a Europa'.
El palau del Lloctinent, espai referent per a De Luna
Es dóna la circumstància que el Palau del Lloctinent es l'espai triat darrerament per María de los Llanos de Luna per efectuar-hi actes de reivindicació espanyolista, com la passada celebració de la Constitució Espanyola. De fet, també aquest dilluns, com ja havia fet anteriorment, ha recordat als assistents que a l'edifici s'hi troba el document de les Capitulacions de Santa Fe, és a dir, els acords entre els Reis Catòlics i Cristòfol Colom. Segons De Luna, un fet cabdal per a l'expansió de la nació i llengua que ella representa, és a dir, Espanya i l'espanyol.