La independència és viable, però caldrà cintura política

El reportatge 'La independència, pas a pas', dirigit per Santiago Torres, explica quins aspectes cal atendre en el procés d'una Catalunya lliure

Publicat el 04 de novembre de 2012 a les 18:01
[tv3]http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/4317930[/tv3]

El reportatge 'Història del cafè (para todos)' emès el setembre de 2011 al programa 30 minuts responia a diverses qüestions sobre les autonomies, com ara qui va demanar autonomia després de la mort de Franco, per què és van crear disset autonomies o per què es va generalitzar el "cafè per a tothom". El 30 minuts proposava un viatge al naixement de l'estat de les autonomies, ara fa més de trenta anys.

Aquell reportatge, en què hi participaven veus molt diferents, va servir per trencar amb algunes mentides històriques. I ara, "després de la manifestació de l'11 de setembre, la trobada de Mas amb Rajoy, que el Parlament aprovés per majoria que en la pròxima legislatura es faci una consulta perquè Catalunya pugui decidir el seu futur i la proximitat electoral, fan necessària una anàlisi reposada, més enllà de les declaracions d'uns i altres, per determinar si la independència és viable des del punt de vista jurídic i econòmic", explica Santiago Torres, director del reportatge 'La independència, pas a pas', junt amb Ramon Vallès, que es podrà veure aquesta nit a TV3 a les 21.50h. 

Torres avança a Nació Digital algunes conclusions que s'extrauen de les explicacions d'una munió d'experts en l'àmbit jurídic i econòmic: "Els experts expliquen que jurídicament, la independència ara no és viable, però que es pot buscar una solució política. Els experts consultats coincideixen a assenyalar que la Constitució no és intocable, i que per tant, s'han de trobar fórmules al marge, com s'ha fet a Escòcia i el Canadà". En l'àmbit econòmic, el sí és més clar: "un dels entrevistats és Ángel de la Fuente -destacat economista del CSIC que elabora estudis sobre les autonomies i que s'ha manifestat públicament contra qualsevol millora del finançament de Catalunya-, i conclou que si bé seria un cop dur per a Espanya, no faria inviables cap de les dues economies". En aquest sentit, l'expert en boicots Xavier Cuadras explica que perquè Catalunya perdés el 7% del PIB que ara dóna a Espanya, hauria de patir un boicot del 100%, o per perdre un 4%, del 50%, unes xifres que mai no s'han produït en cap cas de boicot al món, i que altrament perjudicarien greument també l'economia espanyola.

El reportatge recorda que en els últims vint anys dinou països d'Europa s'han convertit en estat. D'aquests dinou estats nous, sis –Estònia, Letònia, Lituània, Eslovàquia, la República Txeca i Eslovènia– ja formen part de la Unió Europea, i Croàcia hi ingressarà l'any que ve.
 
Entre els encarregats de respondre a aquests dubtes hi ha els professors de ciència política i experts constitucionalistes Ferran Requejo, Joan Lluís Pérez Francesch, Juan Carlos Gavara, Antoni Abat i Javier Pérez Royo, i els economistes Núria Bosch, Ángel de la Fuente i Xavier Cuadras. També participaran en el 30 minuts d'avui el ministre de Justícia espanyol, Alberto Ruiz-Gallardón; el ponent de la Constitució Miquel Roca; el director de l'Institut d'Estudis Autonòmics i exvicepresident del Tribunal Constitucional Carles Viver Pi-Sunyer; la presidenta de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) –l'entitat organitzadora de la manifestació de l'Onze de Setembre–, Carme Forcadell, i l'alcalde d'Arenys de Munt i impulsor de les consultes pel dret a decidir, Josep Manel Ximenis.