El Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu van arribar la nit de dimarts a un acord provisional perquè el 2% del combustible utilitzat per avions sigui sostenible a partir del 2025, i el 70%, l’any 2050. L’acord haurà de ser aprovat pels representants dels vint-i-set davant les institucions europees i el comitè de Transport i Turisme del Parlament, per després ser revalidada al Consell.
Aquest era l’últim dossier per acordar de l’àrea de transport dins el paquet legislatiu "Fit for 55", que pretén reduir un 55% les emissions de COâ‚‚ l’any 2030 respecte al 1990 i garantir així que la Unió Europea sigui climàticament neutra el 2050. L’objectiu és que el percentatge de combustible verd vagi augmentant cada cinc anys de manera que l’any 2030, el 6% dels combustibles siguin sostenibles; el 2035, el 20%; el 2040, el 42%; i el 2050, el 70%.
La proporció de la barreja de combustibles, que haurà d’incloure sintètics com l'e-querosè, serà de l'1,2% el 2030, 2% el 2032, 5% el 2035, fins a arribar al 35% l’any 2050. Es contemplen com a sostenibles els combustibles sintètics, alguns biocombustibles produïts a partir de residus agrícoles, forestals o algues, bioresidus, oli de cuina usat i algunes grasses animals, combustibles d'aviació reciclats produïts a partir de gasos residuals, i residus de plàstic. L'hidrogen renovable també s'inclou com a part d'un mix de combustible sostenible. Per contra, no es consideraran ecològics els combustibles basats en cultius alimentaris i farratgers, ni els derivats de materials de palma i soja.
[noticiadiari]2/255434[/noticiadiari]
L'acord posarà en marxa un nou etiquetat mediambiental que mesurarà la petjada de carboni per passatger, els nivells de COâ‚‚ emesos per passatger i l'eficiència dels avions. Tindrà en compte el model de l'avió, el pes transportat o el combustible utilitzat, i estarà subjecte als criteris científics establerts per l'Agència Europea de la Seguretat Aèria. A més, els diners provinents de les multes per incompliment de les aerolínies, aeroports o proveïdors de combustible es destinaran a la investigació i la innovació, per abaratir els combustibles sintètics.
La Unió Europea vol que el 2% del combustible dels avions sigui verd el 2025
L'Eurocambra i el Consell tanquen un acord provisional que també inclou un objectiu del 70% per al 2050
ARA A PORTADA
Publicat el 26 d’abril de 2023 a les 10:22
Et pot interessar
-
Política Mor Javier Lambán, expresident d'Aragó, als 67 anys
-
Política Per què Junts es mirarà des de la distància la negociació dels pressupostos de Salvador Illa?
-
Política El PP acusa Sánchez pels incendis: «Està pendent dels separatistes i no de les urgències»
-
Política Els Comuns demanen a Sàmper comparèixer per la mort de treballadors per calor i sinistralitat laboral
-
Política Francesc Macià
-
Política Un any de la presa de possessió del Govern: entre la gestió i la necessitat de pressupostos