L'escola catalana ja fa temps que és al punt de mira de l'unionisme, que ha abanderat una campanya de desprestigi per justificar una eventual intervenció. Fa uns mesos, les declaracions del líder dels populars a Catalunya, Xavier García Albiol, afirmant que “a la majoria de l’escola pública a Catalunya s’educa els nens per odiar Espanya” -a les quals s'hi va afegir Cs- va posar en alerta la comunitat educativa, que va denunciar ser víctima d'una campanya de desprestigi.
Atès, doncs, que l'escola catalana torna a primera línia del debat polític, hem volgut analitzar en base als darrers indicadors acadèmics el model escolar a Catalunya. Les dades revelen que hi ha un equilibri entre el coneixement de llengua catalana i castellana a les aules i que, d’acord amb l’informe internacional PISA, el nivell acadèmic dels alumnes està per sobre la mitjana espanyola i europea.

Avaluació de sisè de primària. Puntuació mitjana en llengua catalana i castellana 2009-2016.

Avaluació de quart d'ESO. Puntuació mitjana en llengua catalana i llengua castellana 2012-2016.

Puntuació mitjana de llengua catalana i llengua castellana a les PAU 2012-2016.
2. El marc normatiu blinda el model trilingüe. La llei d'educació de Catalunya (LEC) estableix en l'article 10 i 12 que els alumnes han de concloure els estudis obligatoris amb un domini de tres llengües, com a mínim: el català, el castellà i una tercera llengua estrangera. Aquesta és, paradoxalment, una de les proclames de Ciutadans (C's), que critica el model d'immersió lingüística per excloent, i que figura entre les directrius de l'escola catalana des del 2009, quan la llei va ser aprovada pel Parlament.
3. El nivell acadèmic a Catalunya supera la mitjana espanyola i europea. Segons el darrer informe PISA (2015), el prestigiós estudi internacional que avalua les competències dels alumnes, Catalunya és el país de la Unió Europea i de l'OCDE que més ha millorat en competència científic en els darrers anys, amb 12 punts més respecte el 2012. En els tres àmbits avaluats en el marc del programa internacional, Catalunya se situa per sobre de la mitjana de la Unió Europea, de l'OCDE i d'Espanya. En comprensió lectora, Catalunya arriba a nivells de països com Suècia, Dinamarca, Bèlgica o França, mentre que en competència matemàtica els resultats s'alineen amb països com Noruega, Àustria, Irlanda o Alemanya.
Una premissa que s'ha anat fent cada vegada més complexa davant l'augment de diversitat lingüística i cultural a l'escola. En els darrers anys, el pes de l’alumnat d’origen estranger a Catalunya s’ha multiplicat per cinc, fet que ha obligat a reforçar els mecanismes per garantir la inclusió acadèmica. Segons el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Catalunya té actualment un índex d’inclusió superior a la mitjana de l’OCDE i equiparable a la dels països europeus del seu entorn. L’escola catalana té una cobertura de població de 15 anys matriculada del 97%, per sobre de la mitjana de l’OCDE (93%) i dos punts per sobre de la mitjana espanyola (95%).

Aula d'una escola de Matadepera. Foto: Matadepera.cat