27
de gener
de
2024, 15:15
Actualitzat:
29
de gener,
8:16h
En una de les darreres enquestes del CEO,Rodalies quedava com el transport públic més mal valorat pels ciutadans. La percepció ciutadana -i la realitat, en molts casos- és que Rodalies no funciona, sigui per retards, avaries, vandalisme, incidències diverses o obres de millora. Una informació de Nació de l'any 2023 retratava el caos a la xarxa ferroviària (bona part a Rodalies): 107 dies en un any amb el pla d'emergències ferroviari activat per incidències detectades en línies operades per Renfe o vinculades a l'activitat d'Adif. Altres informacions més recents augmenten la xifra d'incidències.
El traspàs pactat entre ERC i PSOE, i que es començarà a desenvolupar a partir del febrer, no ho solucionarà a curt termini, perquè es tracta de problemes profunds i fruit d'una manca de finançament de fa anys. La prioritat de la Generalitat, assumint que hi continuarà havent incidències, és millorar l'atenció a l'usuari i l'activació de solucions alternatives en cas de retards o avaries. A la llarga, l'objectiu és la millora d'un servei que utilitzen 130 milions de viatgers l'any, segons dades de Renfe. Quines són, més enllà de les fortuïtes com la que aquesta setmana ha afectat l'R-4, les causes que expliquen que Rodalies falli tant? Els experts consultats per Nació apunten que hi ha diversos elements a tenir en compte.
Els successius plans de Rodalies no han complert amb les previsions d'execució pressupostària. Des de 2018 s'inverteixen més diners en Rodalies, tot i que l'Estat només va executar la meitat de les inversions pressupostades l'any 2022. El pla de Rodalies (2020-2025) preveu que l'any 2025 s'hagin fet avenços significatius a l'hora de revertir aquestes dues dècades d'infrafinançament, però la Generalitat alerta que no pot fiscalitzar-ho. L'acord de traspàs sí que permet a la part catalana controlar l'execució del pla entre 2025 i 20230.
La Generalitat té especial interès a fiscalitzar la inversió que es destina a la infraestructura i la carpeta econòmica del traspàs serà important. Les obres que s'estan fent aquests mesos a la xarxa van encaminades a millorar la infraestructura, però alhora impliquen una sèrie de problemes per als usuaris i per la mateixa xarxa. L'R-3, una de les línies més importants, s'està desdoblant i estarà mesos sense donar servei al Vallès Oriental.
Des de Renfe admeten que quan hi ha obres hi ha menys "capacitat de resiliència", en el sentit que si hi ha un problema és més difícil trobar alternatives. Si bé les obres indiquen que s'està executant inversió, també fa que augmenti el risc d'incidències. Segons dades de Renfe, la inversió executada a Rodalies per part d'Adif el juny de 2023 era de 1.038,4 milions d'euros, la meitat del pressupost per al període 2020-2025. Malgrat la inversió, els problemes no se solucionaran a curt termini.
Un altre element que explica els problemes a Rodalies és el fet que es tracta d'una xarxa de molts quilòmetres i més complexa que no pas, per exemple, Ferrocarrils. Per una mateixa via hi circulen trens de Rodalies i de mercaderies, i no sempre del mateix model, cosa que complica la gestió i augmenta el risc d'incidències. S'hi suma també la conflictivitat laboral, com ara vagues, especialment de maquinistes, que també afecten el servei. Després d'una convocatòria fallida, els sindicats n'han convocat una altra pel febrer.Més recursos i una gestió de proximitat -prevista quan es culmini el traspàs- pot contribuir a millorar aquestes qüestions.
Pel que fa als fenòmens meteorològics, darrerament no han causat grans problemes. La xarxa de Rodalies, però, passa per zones especialment sensibles a fenòmens meteorològics adversos, cosa que afegeix més risc de patir incidències.
El traspàs pactat entre ERC i PSOE, i que es començarà a desenvolupar a partir del febrer, no ho solucionarà a curt termini, perquè es tracta de problemes profunds i fruit d'una manca de finançament de fa anys. La prioritat de la Generalitat, assumint que hi continuarà havent incidències, és millorar l'atenció a l'usuari i l'activació de solucions alternatives en cas de retards o avaries. A la llarga, l'objectiu és la millora d'un servei que utilitzen 130 milions de viatgers l'any, segons dades de Renfe. Quines són, més enllà de les fortuïtes com la que aquesta setmana ha afectat l'R-4, les causes que expliquen que Rodalies falli tant? Els experts consultats per Nació apunten que hi ha diversos elements a tenir en compte.
- Infrafinançament
"Aquesta és la clau", asseguren fonts consultades. Durant quasi 20 anys, la xarxa de Rodalies no ha rebut el finançament que li corresponia. Això s'explica per la voluntat política de José María Aznar, que l'any 2000 va decidir prioritzar l'Alta Velocitat i aconseguir que totes les capitals de província estiguessin a quatre hores, com a màxim, de Madrid. Això va suposar oblidar la infraestructura que més passatgers acull -uns 400.000 usuaris al dia- i explica part dels problemes a la xarxa.Els successius plans de Rodalies no han complert amb les previsions d'execució pressupostària. Des de 2018 s'inverteixen més diners en Rodalies, tot i que l'Estat només va executar la meitat de les inversions pressupostades l'any 2022. El pla de Rodalies (2020-2025) preveu que l'any 2025 s'hagin fet avenços significatius a l'hora de revertir aquestes dues dècades d'infrafinançament, però la Generalitat alerta que no pot fiscalitzar-ho. L'acord de traspàs sí que permet a la part catalana controlar l'execució del pla entre 2025 i 20230.
- Problemes a la infraestructura
Lligat amb la manca de finançament, una part de les incidències a Rodalies s'explica pels problemes a la infraestructura. Per exemple vies úniques i antigues, que no permeten millores en el servei, o el mal estat de les catenàries, que tenen més risc d'incidència. Es pot solucionar amb més inversió i recursos per actualitzar-la. Això, si es continua desenvolupant el pla de Rodalies, està previst que es faci, però no serà un canvi a curt termini.La Generalitat té especial interès a fiscalitzar la inversió que es destina a la infraestructura i la carpeta econòmica del traspàs serà important. Les obres que s'estan fent aquests mesos a la xarxa van encaminades a millorar la infraestructura, però alhora impliquen una sèrie de problemes per als usuaris i per la mateixa xarxa. L'R-3, una de les línies més importants, s'està desdoblant i estarà mesos sense donar servei al Vallès Oriental.
Des de Renfe admeten que quan hi ha obres hi ha menys "capacitat de resiliència", en el sentit que si hi ha un problema és més difícil trobar alternatives. Si bé les obres indiquen que s'està executant inversió, també fa que augmenti el risc d'incidències. Segons dades de Renfe, la inversió executada a Rodalies per part d'Adif el juny de 2023 era de 1.038,4 milions d'euros, la meitat del pressupost per al període 2020-2025. Malgrat la inversió, els problemes no se solucionaran a curt termini.
- Trens antics i conflictivitat laboral
Un altre dels elements que explica les incidències a Rodalies són els problemes de l'operadora (vagues de maquinistes, retards, problemes amb els trens...) i la manca de manteniment de la xarxa. Renfe insisteix que cal contextualitzar les incidències. Segons dades oficials, la immensa majoria dels trens van puntuals, un 92%, tenint en compte que un tren amb més de tres minuts de retard ja es considera impuntual. En aquest punt hi ha l'estat de la flota de trens, que en alguns casos són antics i poden presentar més problemes. A finals de 2022, Renfe va comprar 101 trens, dels quals 56 són per renovar els combois més antics i 45 per ampliar la flota.Un altre element que explica els problemes a Rodalies és el fet que es tracta d'una xarxa de molts quilòmetres i més complexa que no pas, per exemple, Ferrocarrils. Per una mateixa via hi circulen trens de Rodalies i de mercaderies, i no sempre del mateix model, cosa que complica la gestió i augmenta el risc d'incidències. S'hi suma també la conflictivitat laboral, com ara vagues, especialment de maquinistes, que també afecten el servei. Després d'una convocatòria fallida, els sindicats n'han convocat una altra pel febrer.Més recursos i una gestió de proximitat -prevista quan es culmini el traspàs- pot contribuir a millorar aquestes qüestions.
- Vandalisme
Un terç aproximadament dels problemes a Rodalies es donen per "factors externs". Això inclou des d'atropellaments (siguin suïcidis o imprudències), fins a fenòmens meteorològics (aiguats, llamps...) o vandalisme. Fonts de Renfe destaquen especialment aquest element, que es tradueix en robatori de coure, destrossa de combois o sabotatges de les vies. La setmana passada, un grup de persones va llançar pedres contra diversos trens entre Barcelona i Montcada i Reixac, i van col·locar obstacles a les vies, cosa que va provocar retards d'uns vint minuts a l'R2 i R11 de Rodalies.Pel que fa als fenòmens meteorològics, darrerament no han causat grans problemes. La xarxa de Rodalies, però, passa per zones especialment sensibles a fenòmens meteorològics adversos, cosa que afegeix més risc de patir incidències.