23
de novembre
de
2023, 19:01
Actualitzat:
19:34h
Finalment, no hi haurà vaga a Rodalies i Renfe. Els sindicats i el govern espanyol, a través del Ministeri de Transports, han arribat a un acord pel qual es mantindran els drets adquirits pels treballadors en el traspàs ferroviari a la Generalitat. La situació s'ha desbloquejat in extremis, ja que les aturades començaven aquest divendres i havien de provocar la cancel·lació de 400 trens a Catalunya. Totes dues parts s'han avingut a mantenir les negociacions obertes sense interrompre el servei.
La protesta estava prevista per aquest divendres, i també per als dies 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre. Tot plegat va sorgir arran de l'acord entre ERC i el PSOE que implica investir Pedro Sánchez a canvi del traspàs, entre altres peticions dels republicans, com la llei d'amnistia. La cessió del servei a la Generalitat és una demanda històrica, però no va agradar als sindicats.
La gran preocupació dels treballadors era la pèrdua dels drets laborals fins ara adquirits, destacant especialment la mobilitat laboral entre diferents comunitats de l'Estat. Amb la cessió de competències a la Generalitat, els sindicats temien una segregació de plantilles. Des del Ministeri de Transports, ara liderat per Óscar Puente, es demanava "tranquil·litat" i es posava èmfasi a dir que per ara només hi ha un acord polític que no entra en tecnicismes. El ministre s'ha implicat personalment en la desconvocatòria de la vaga que promovien CCOO, UGT, CGT i els sindicats corporatius de Renfe i Adif.
La polèmica i el caos a la xarxa ferroviària catalana, però, ha arribat abans d'hora del primer dia de vaga. Aquest dijous els usuaris han acusat Renfe d'una vaga encoberta i ràpidament els sindicats han sortit a desmentir-ho. Per la seva banda, el president Pere Aragonès ha nomenat l'exconseller Pere Macias com a coordinador del traspàs, un gest rellevant a nivell tècnic però també polític.
La protesta estava prevista per aquest divendres, i també per als dies 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre. Tot plegat va sorgir arran de l'acord entre ERC i el PSOE que implica investir Pedro Sánchez a canvi del traspàs, entre altres peticions dels republicans, com la llei d'amnistia. La cessió del servei a la Generalitat és una demanda històrica, però no va agradar als sindicats.
La gran preocupació dels treballadors era la pèrdua dels drets laborals fins ara adquirits, destacant especialment la mobilitat laboral entre diferents comunitats de l'Estat. Amb la cessió de competències a la Generalitat, els sindicats temien una segregació de plantilles. Des del Ministeri de Transports, ara liderat per Óscar Puente, es demanava "tranquil·litat" i es posava èmfasi a dir que per ara només hi ha un acord polític que no entra en tecnicismes. El ministre s'ha implicat personalment en la desconvocatòria de la vaga que promovien CCOO, UGT, CGT i els sindicats corporatius de Renfe i Adif.
La polèmica i el caos a la xarxa ferroviària catalana, però, ha arribat abans d'hora del primer dia de vaga. Aquest dijous els usuaris han acusat Renfe d'una vaga encoberta i ràpidament els sindicats han sortit a desmentir-ho. Per la seva banda, el president Pere Aragonès ha nomenat l'exconseller Pere Macias com a coordinador del traspàs, un gest rellevant a nivell tècnic però també polític.