Ahir va fer trenta anys de la difusió de l'anomenat Manifest dels 2.300, el primer document d'un nou espanyolisme que abandonava la retòrica falangista i s'adaptava a uns temps en els quals és millor i més efectiu disparar des dels mitjans de comunicació o els tribunals que no pas des dels tancs.
En el fons, el mecanisme d'aquest moviment polític és particularment simple. Com que, segons la legislació espanyola, tothom té dret a ignorar el català, visqui a Ciudad Real o a Folgueroles, només cal exercir aquesta posició individual fins a les últimes conseqüències, amb el propòsit de fer saltar pels aires els -pocs- espais on el català és la llengua d'ús habitual.
Per això els objectius fonamentals d'aquest espanyolisme que van encapçalar, a principis dels vuitanta, Federico Jiménez Losantos i Amando de Miguel han estat les escoles i l'administració pública, on la llengua catalana ha aconseguit una certa hegemonia. La qüestió és que, trenta anys després, aquest nou espanyolisme continua atacant exactament els mateixos objectius, cosa que significa que, com a país, no hem aconseguit afegir ni un sol àmbit més on el català sigui la llengua d'ús corrent. En definitiva, han estat tres dècades de desgast polític defensant les mateixes posicions.
ARA A PORTADA
-
-
Successos Els Bombers continuen treballant en l'incendi a l'Alta Ribagorça, que ja ha cremat 37 hectàrees Pau Espí Solé | Natàlia Pinyol
-
Terra El canvi climàtic ha fet 20 vegades més probables els megaincendis d'aquest estiu Arnau Urgell i Vidal
-
-
Terra Ho confirma el Meteocat: Catalunya pateix el juliol més càlid de la història Arnau Urgell i Vidal
Publicat el
12 de març de 2011 a
les 23:41
Et pot interessar
-
Política
Brussel·les dona suport a Espanya: «La resposta europea ha de ser decidida, ràpida i unitària»
-
Política
Les assignatures que el Parlament ha deixat per setembre
-
Política
La Fiscalia investiga l'exnúmero dos d'Empresa del govern d'Aragonès
-
Política
Calama rectifica i admet parcialment la petició de nul·litat de Zapatero
-
Política
La Fiscalia refreda l'amnistia de Jové i Salvadó malgrat l'aval europeu
-
Política
Sánchez usarà «tots els recursos» de l'Estat per evitar una nova «violació de la integritat territorial»
