Un projecte fet a sis mans, entre les quals hi ha la sabadellenca Alba Barbé i Serra, que és educadora social i doctora en Antropologia -també l'ambientòloga Laia Pibernat Mir i la il·lustradora Judit Piella-. Però "aprofitant l'empenta del conte", diu Barbé, fan formació per "ampliar i donar una mica les claus dels elements simbòlics de la història". I és que el llibre trenca tabús per abordar aquests abusos.
"Posem damunt la taula un tema com són les violències sexuals als infants", perquè aquests aquests, "sobretot en edats primerenques, no tenen percepció del risc". A més, assenyala, "si es crea, i passa, en un entorn de confiança, la víctima sent que traeix l'ambient de confiança" i, per tant, "es crea un secretisme entre víctima i victimari".
En aquest sentit, la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA) apunta que més de la meitat dels casos es produeixen a l'entorn intrafamiliar. L'organització Mundial de la Salut (OMS) sosté que una de cada cinc dones i un de cada 13 homes declaren haver partit abusos sexuals durant la infància. A Catalunya, segons dades dels Mossos d'Esquadra, fins a l'octubre de 2022, va haver-hi 1.421 denúncies per delictes contra la llibertat sexual a menors d'edat, de les quals 887 eren abusos sexuals.
Formentera
La història de la Lola està ambientada a Formentera i, precisament, aquest municipi balear ha comprat 500 exemplars i cap al juny s'espera fer formació als centres educatius d'arreu. Abans, però, Barbé i Pibernat passaran per Vilafranca del Penedès i Hostalets de Balenyà per presentar La bici de la Lola, amb l'esperança que "arribin més" propostes. El 25 d'abril faran una formació oberta en línia a la pàgina web.[noticia]32763[/noticia]