
Angus McNeill, portaveu del Partit Nacional Escocès (SNP) al Parlament britànic, ha defensat el desenvolupament del procés escocès tot assenyalant que el que “demostra que el procés va de debò” és “fixar la data i la pregunta”. En declaracions en el marc de la 45a edició de la Universitat Catalana d'Estiu, on el parlamentari ha conferenciat sobre el cas escocès presentat per Anna Arqué, vicerectora d'Internacional de la UCE, McNeill ha afegit que tot i que el referèndum escocès s'ha pactat amb el govern britànic, la intenció era “fer-lo igualment”.
De fet, segons McNeill, l'acord entre Cameron i Salmond per convocar el referèndum “no és un acord de permís, sinó de reconeixement d'allò que anava a passar, perquè el referèndum l'hauríem fet igualment sense permís”, perquè “un cop has votat, en democràcia ja té validesa”.
Tot i passar de puntetes sobre el procés català, McNeill ha insistit en la necessitat de fixar la data del referèndum i en el fet que la comunitat internacional podria acceptar la consulta malgrat la negativa del govern espanyol, adduint responsabilitat democràtica: “Sí es fa el referèndum i guanya el sí, Espanya ho haurà d'acceptar com a país democràtic que és”.
Quan al futur d'una Escòcia independent com a membre de la Unió Europea, el membre de l'SNP ha assegurat que no tindria sentit sortir de la UE: “El meu passaport ja diu que sóc ciutadà europeu, i no te sentit que et facin fora pel fet de canviar el centre de poder a nivell local de Londres a Edimburg”. A més, ha considerat que una Escòcia independent podria defensar millor el seu dret a ser europeus en el marc d'un hipotètic referèndum britànic per abandonar les institucions europees.
Pel que fa a l'actual conflicte amb Gibraltar, McNeill ha expressat que la qüestió no s'ha de decidir a Londres ni a Madrid, sinó que “el futur l'han de decidir els gibraltarenys”.