Barcelona defineix les zones més saturades de la ciutat: del Park Güell a Sant Antoni

El govern Collboni obre la porta a monitoritzar en el futur l'afluència en els punts d'interès turístics i fer "recomanacions" perquè els visitants no hi vagin si estan plens, però rebutgen "prohibir" l'accés a certes zones

Turistes al Park Güell, en imatge d'arxiu
Turistes al Park Güell, en imatge d'arxiu | ACN
05 de juny del 2024
Actualitzat a les 14:13h

Barcelona ha enllestit una nova entitat territorial que identifica les 16 zones de la ciutat més saturades per l'ús que se'n fa. Això inclou espais turístics i no turístics, remarquen des de l'Ajuntament. Els hi han posat un nom: Espais de Grans Afluència (EGA). I també hi han engegat un pla per concentrar-hi esforços per repensar aquests espais. Els que requereixen més urgència són l'entorn de la Sagrada Família, el de la Boqueria i el del Park Güell. La gran part del pressupost que es vol dedicar aquest mandat a aquests tres punts -44 milions d'euros- anirà dedicat a reurbanitzar-ne l'entorn, però també està previst reforçar una mica més la neteja, la presència d'agents cívics o la lluita contra el top manta.

A mig termini, el tinent d'alcaldia d'Economia, Hisenda i Promoció Econòmica, Jordi Valls, ha obert la porta a prendre accions més contundents per gestionar el turisme si no s'aconsegueix redreçar les concentracions de visitants més intenses. "Prohibir jo veig difícil que ho puguem prohibir, però fer alarmes que no porten a engany" al turista és una de les vies que el govern de Jaume Collboni (PSC) vol estudiar. Això es troba en una fase inicial, però Valls ha plantejat que es pot arribar a projectar l'ús de dades més sistematitzades per advertir quan hi hagi aforaments elevats en punts d'interès. "Hem de posar intel·ligència suficient per donar instruccions i suggeriments als mateixos turistes per dir-los: "Escolta, no cal que vagis a la Boqueria perquè l'experiència que tindràs a la Boqueria avui amb el volum de fluxe de visitants que tens no serà positiva". I dir-ho amb aquesta claredat", ha apuntat. Això implicaria posar una xifra "de densitat metre/quadrat" a partir de la qual l'experiència es considerarà "negativa". Ara bé, això es mantindria en el terreny de les recomanacions, ha insistit. Tot plegat es podria encabir en una "app" en el futur, ha deixat entreveure el tinent d'alcaldia.

Això es relaciona directament amb la identificació de les zones on l'ajuntament considera que hi ha "una ocupació i saturació de l'espai públic amb un gran volum de mobilitat i fluxos" i que "fins i tot mantenen una certa dificultat per desenvolupar l'ativitat quotidiana i la vida comunitària". Molts d'aquests espais tenen a veure amb l'afluència de les masses turístiques, però en alguns casos també es detecta "una elevada activitat vinculada a les persones residents". 

De fet, un mapa preparat per l'Ajuntament divideix els punts més pressionats entre els que tenen més a veure amb el turisme i els que apunten a l'ús veïnal. Segons el govern municipal, les zones clarament impactades pels visitants són el Park Güell, el Turó de la Rovira, la Sagrada Família, l'entorn de la Boqueria, el passeig de Gràcia i la plaça Catalunya, el barri Gòtic, la Rambla, la Barceloneta i la zona del Born. Etiqueta com a punts amb alta activitat vinculada als residents punts com el voltant del Camp Nou, El Poble-sec, el Mercat de Sant Antoni, les Glòries, la rambla del Poblenou, el parc del Fòrum i el Front Litoral.

Els EGA presentats per l'Ajuntament
Els EGA presentats per l'Ajuntament

D'entrada, el que planteja l'executiu municipal és crear diversos organismes com una agència de dades que controli la informació sobre aquests sectors de la ciutat. També es contempla la irrupció de l'Oficina de Coordinació Tècnica dels "Espais de Gran Afluència", que tindrà un pressupost de 150.000 euros anuals i que quedarà en mans de l'empresa Foment de Ciutat i de la Direcció de Turisme de l'Ajuntament. A més, si ara hi ha 58 agents cívics contractats a tota la ciutat durant l'any, passaran a haver-n'hi 70 durant l'estiu. Una de les esperances municipals és que aquests treballadors puguin redreçar els fluxes de turistes que es concentren en espais saturats.

Campanya turística

A banda, aquest mateix dimecres s'ha presentat la campanya adreçada al turisme per part del govern Collboni per als pròxims mesos. "Barcelona, our home. And yours. Everyone is welcome. Be respectful and you'll be respected"es podrà llegir en cartells que ja han aparegut per tota la ciutat. A mercats, autobusos i espais instal·lats a la via pública, entre altres punts. "Barcelona, casa nostra. I la teva. Tothom és benvingut. Sigues respectuós i seràs respectat", diu el text, traduït al català. Aquesta campanya té un cost total de 400.000 euros i vol insistir en la "necessitat de civisme" i "la no toletància davant les conductes que representin molèsties pel veïnat", asseguren des del consistori.