10
de gener
de
2024, 18:50
Actualitzat:
18:59h
El grup de 18 experts que ha rebut l'encàrrec del Departament d'Educació per dissenyar polítiques que ajudin a revertir els mals resultats de l'alumnat català a l'informe PISA ja funciona. Aquest dimecres han tingut la seva primera reunió i la trobada ha servit també per ubicar com funcionarà a partir d'ara aquest cúmul de professionals. Ho ha aclarit el líder de la comissió, Jesús Vinyes, que ha deixat clar que hi ha dos fronts principals a assumir: la urgència i el consens. A més, també ha insistit que la intenció d'aquest equip tècnic és "concretar propostes molt específiques" que permetin reflotar els resultats en comprensió lectora, matemàtiques i ciències.
La trobada inaugural -que barreja mestres de primària, professors de secundària o pedagogs- ha servit sobretot com a presa de contacte i no se n'ha desprès cap gran novetat pràctica. Ara bé, els pròxims dies, el ritme s'accelerarà a la força. Tant és així que el Departament d'Educació ha habilitat permisos per substituir els docents en actiu que participin d'aquest consell assessor perquè puguin dedicar temps a fer les propostes. El calendari marcat assenyala febrer com la primera data a tenir en compte. És el moment en què hi haurà uns primers esborranys de mesures a portar als grups del Parlament.
Ara mateix, el clima polític ha portat Vinyes a concloure que hi ha un vent propici per plantejar mesures ambicioses. "Entenem que hi ha un compromís per fer un esforç pressupostari, i això per nosaltres és important perquè ens permet fer propostes que les podrem aplicar ja al setembre del 2024", ha fixat. Ara bé, el cronòmetre és una realitat inevitable. "Perquè això sigui així nosaltres hem de fer les propostes al febrer. Si no, no hi ha cap manera tècnica de poder-ho aconseguir", ha insistit el coordinador dels experts. Per arribar-hi, les reunions seran constants, però sense establir un patró concret.
A més, el que s'ha plantejat també és un contacte previ d'aquests 18 membres amb altres subgrups que aniran a buscar -d'alumnes, de docents o d'experts de la universitat- per acabar de polir algunes idees abans d'elevar-les a l'arena política. "Voldríem que abans de fer les propostes poguéssim tenir aquest contrast que ens permeti millorar-les", ha reblat Jesús Vinyes.
Després del debat amb les formacions parlamentàries, també podran dir la seva els diferents agents de la comunitat implicats en el Consell d'Educació de Catalunya, que inclou familiars, docents o sindicats. Amb tot, la intenció és que les mesures tinguin "continuïtat" i que no suposin una arma llancívola entre partits en un futur, també per blindar-les davant un possible canvi al Govern. "Ens interessa que les propostes que fem tinguin viabilitat perquè sigui quina sigui l'administració educativa aquestes mesures puguin continuar".
La intenció és que les conclusions tinguin prioritàriament un impacte curricular. És a dir, que ajudin a millorar el nivell dels alumnes i que això quedi reflectit en les proves que es facin en uns anys. Vinyes ha apuntat que els estudiants catalans no poden estar per darrere de la mitjana europea en proves internacionals. Ara bé, també ha puntualitzat que "els informes PISA ens diuen moltes més coses" més enllà de la mitjana de les notes en matemàtiques, ciències i lectura. "La classe social o el nivell socioeconòmic són determinants en els resultats. Per tant, poden haver-hi mesures com l'acollida dels alumnes que és fonamental", ha expressat, en relació a la possibilitat de millorar també el suport als nouvinguts com a proposta del grup d'experts.
Sigui com sigui, aquesta comissió tècnica el que farà serà un clima de treball al voltant d'unes mesures concretes que es debatran políticament i pública. Però no les pot executar. "Aquest grup impulsor no és qui determina les polítiques educatives", ha recordat Vinyes, apuntant que l'última paraula la tindran el Govern i el Parlament.
La trobada inaugural -que barreja mestres de primària, professors de secundària o pedagogs- ha servit sobretot com a presa de contacte i no se n'ha desprès cap gran novetat pràctica. Ara bé, els pròxims dies, el ritme s'accelerarà a la força. Tant és així que el Departament d'Educació ha habilitat permisos per substituir els docents en actiu que participin d'aquest consell assessor perquè puguin dedicar temps a fer les propostes. El calendari marcat assenyala febrer com la primera data a tenir en compte. És el moment en què hi haurà uns primers esborranys de mesures a portar als grups del Parlament.
Ara mateix, el clima polític ha portat Vinyes a concloure que hi ha un vent propici per plantejar mesures ambicioses. "Entenem que hi ha un compromís per fer un esforç pressupostari, i això per nosaltres és important perquè ens permet fer propostes que les podrem aplicar ja al setembre del 2024", ha fixat. Ara bé, el cronòmetre és una realitat inevitable. "Perquè això sigui així nosaltres hem de fer les propostes al febrer. Si no, no hi ha cap manera tècnica de poder-ho aconseguir", ha insistit el coordinador dels experts. Per arribar-hi, les reunions seran constants, però sense establir un patró concret.
A més, el que s'ha plantejat també és un contacte previ d'aquests 18 membres amb altres subgrups que aniran a buscar -d'alumnes, de docents o d'experts de la universitat- per acabar de polir algunes idees abans d'elevar-les a l'arena política. "Voldríem que abans de fer les propostes poguéssim tenir aquest contrast que ens permeti millorar-les", ha reblat Jesús Vinyes.
A la cerca de la "continuïtat"
Després del debat amb les formacions parlamentàries, també podran dir la seva els diferents agents de la comunitat implicats en el Consell d'Educació de Catalunya, que inclou familiars, docents o sindicats. Amb tot, la intenció és que les mesures tinguin "continuïtat" i que no suposin una arma llancívola entre partits en un futur, també per blindar-les davant un possible canvi al Govern. "Ens interessa que les propostes que fem tinguin viabilitat perquè sigui quina sigui l'administració educativa aquestes mesures puguin continuar".La intenció és que les conclusions tinguin prioritàriament un impacte curricular. És a dir, que ajudin a millorar el nivell dels alumnes i que això quedi reflectit en les proves que es facin en uns anys. Vinyes ha apuntat que els estudiants catalans no poden estar per darrere de la mitjana europea en proves internacionals. Ara bé, també ha puntualitzat que "els informes PISA ens diuen moltes més coses" més enllà de la mitjana de les notes en matemàtiques, ciències i lectura. "La classe social o el nivell socioeconòmic són determinants en els resultats. Per tant, poden haver-hi mesures com l'acollida dels alumnes que és fonamental", ha expressat, en relació a la possibilitat de millorar també el suport als nouvinguts com a proposta del grup d'experts.
Un dels experts dialoga amb la consellera d'Educació, Anna Simó | Foto: Ricard Novella
Sigui com sigui, aquesta comissió tècnica el que farà serà un clima de treball al voltant d'unes mesures concretes que es debatran políticament i pública. Però no les pot executar. "Aquest grup impulsor no és qui determina les polítiques educatives", ha recordat Vinyes, apuntant que l'última paraula la tindran el Govern i el Parlament.