Educació proposa eliminar l'optativa de filosofia a 4t d'ESO

L'esborrany del futur decret de currículums també redueix les hores de 1r a 3r d'ESO dedicades a una assignatura que tracta temes filosòfics

Publicat el 04 de febrer de 2022 a les 16:50
L'assignatura optativa de Filosofia podria desaparèixer. L'esborrany del futur decret de currículums del departament d’Educació preveu eliminar aquesta matèria opcional a 4t d’ESO el curs que ve. D'altra banda, se n'introduiran de noves com ara Digitalització i Formació i Orientació Personal i Professionals. Així ho va donar a conèixer el professor Àlex Agustí a través del seu compte de Twitter. 

En els missatges, el docent lamenta que l'assignatura se suprimeixi i no se li doni la importància que té. "La filosofia fa reflexionar, qüestiona el discurs hegemònic. Per això la millor resposta a la pregunta "Per què serveix la filosofia?" és la que va donar Deleuze, quan va dir que la filosofia precisament no serveix a res ni a ningú, no té amo. Ens fa lliures", argumenta Àlex Agustí.
 

A més a més, el professor també es queixa que l'assignatura Educació en valors ètics i cívics (CiVe), que també imparteix temes vinculats a la filosofia, es redueixi a matèria d'un curs en comptes de ser present a tota l'ESO. "De 1r a 3r d'ESO, hi haurà 3 vegades més hores de Religió que de CiVe", remarca. 

La llei d’educació Lomloe aprovada pel govern espanyol ja va eliminar la filosofia com a optativa a 4t d’ESO. Les autonomies, però, poden prendre decisions sobre el currículum escolar i, per tant, Catalunya podria i havia mantingut fins ara aquesta assignatura com a optativa a secundària.