El català a la universitat, una realitat «desigual» segons el territori

La docència en llengua catalana passa del 94,3% de la Universitat Rovira i Virgili al 7,5% de la Universitat d'Alacant, segons la Xarxa Vives

Publicat el 21 d’agost de 2013 a les 17:39
Carles Cortés i Ignasi Casadesús, de la Xarxa Vives, aquest dijous a la Universitat Catalana d'Estiu Foto: Jordi Palmer / Nació Digital

El català és la llengua majoritària de les classes universitàries a Catalunya, però el seu ús és minoritari a les Illes Balears i el País Valencià. Segons dades de la Xarxa Vives, entitat que agrupa 21 universitats dels Països Catalans, tot i que l'ús del català és molt significatiu, la realitat “és molt desigual segons el territori”.

Així, dades aportades per Carles Cortés, president de la Comissió de Llengua de la Xarxa Vives revelen que mentre a les universitats del Principat la docència arriba a una utilització majoritària, amb un 94,3% a la Universitat Rovira i Virgili; 93% a Universitat de Girona; 78,8% a Universitat de Lleida; 72,2% a Universitat Politècnica de Catalunya; 68,5% a Universitat de Barcelona i 55,9% a Universitat Pompeu Fabra, a la Universitat de les Illes Balears la docència és d'un 44,5%, mentre que al País Valencià les dades son molt menors: 25% a Universitat de València, 19,8% a Universitat Jaume I de Castelló i 7,5% a Universitat d'Alacant.

Recomanacions per a les grans empreses

D'altra banda, la xarxa Vives ha creat, en el marc del Pla de Política Lingüística 2012-2014, un catàleg de recomanacions per a textos de difusió al conjunt del domini lingüístic destinat a grans empreses com Banc Sabadell, Gas Natural, Mercadona o Renfe, als quals se'ls fan suggerències lingüístiques per poder utilitzar la mateixa estratègia de comunicació arreu del domini lingüístic català. Segons ha explicat Carles Cortés, el projecte "proposa formes neutres que es poden utilitzar igualment a Catalunya i al País Valencià" .

El Pla de política Lingüística s'ha presentat aquest dimecres a la Universitat Catalana d'Estiu i té, entre d'altres, els objectius de potenciar la normalització de la llengua catalana a les universitats dels Països Catalans, potenciar l'ús docent i científic de la llengua i donar seguretat lingüística als alumnes -es a dir, garantir que les classes programades en català s'imparteixin efectivament en aquesta llengua-.