Un equip de científics de la Universitat de Kyoto, al Japó, han descobert que el rendiment dels ximpanzés en tasques informàtiques està influït per la quantitat de persones que els observen, tal com publiquen a la revista iScience. El nou estudi suggereix, per tant, que aquest “efecte de l'audiència” és anterior al desenvolupament de les societats humanes basades en la reputació.
"Va ser molt sorprenent", explica Christen Lin de la Universitat de Kyoto al Japó. I és que la troballa apunta que la influència de la reputació en el tarannà de les persones no estaria infligida per la societat, sinó que tindria un origen biològic i evolutiu.
"Les nostres troballes suggereixen que el grau de preocupació dels humans pels testimonis i els membres de l'audiència pot no ser tan específic de la nostra espècie", diu Yamamoto. Aquestes característiques són una part fonamental de com les nostres societats es basen en gran manera en la reputació, i si els ximpanzés també presten especial atenció als membres de l'audiència mentre fan les seves tasques, és lògic pensar que aquestes característiques basades en l'audiència podrien haver-hi evolucionat abans que sorgissin les societats basades en la reputació.