18
de gener
de
2024, 15:07
Actualitzat:
17:08h
El futur de l'aeroport del Prat ja ha començat a caminar amb la primera trobada de la comissió tècnica que reuneix el Departament de Territori i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. La reunió s'ha produït a Barcelona i ha servit per posicionar formalment les dues parts. La postura de la Generalitat és la de mantenir-se lluny de la retòrica de l'ampliació, però alhora acostar-se a una idea poc reivindicada explícitament: l'augment de passatgers. Habitualment, l'executiu d'ERC fa lluir la bandera de la captació de més vols intercontinentals, però esquivant parlar de xifres de viatgers. Aquest dijous, després de la trobada amb l'Estat, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla, ha defensat que el futur de l'aeroport barceloní ha de respectar "els àmbits mediambientals" i "els drets acústics dels veïns", però que també "pugui suposar una millora en la capacitat i potser també un increment".
Ara bé, això no ha de tenir com a base necessàriament l'ampliació de l'espai aeroportuari. De fet, Sanglas ha estat explícitament preguntat sobre les declaracions que havia fet unes hores abans el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, a El Matí de Catalunya Ràdio, tot assegurant que tenia "el compromís" del president de la Generalitat, Pere Aragonès, d'ampliar el Prat. En aquest sentit, el secretari de Mobilitat i Infraestructures ha respost: "Si té aquest compromís, a nosaltres no ens l'ha fet arribar".
El que ha quedat clar també per part del Govern és que vol que s'hi abordin tres carpetes prioritàries: "la governança" sobre el futur de l'aeroport per no dependre de Madrid, "la infraestructura" del Prat i "les connexions ferroviàries" que serveixin per descentralitzar viatges.
Pel que fa al funcionament de la comissió tècnica, s'anirà aclarint pròximament i haurà de tenir propostes fermes abans que acabi l'any. Aquest és el calendari plantejat. Ara, el que està previst és que les properes setmanes es configurin els grups de treball específics, que tampoc s'ha definit quants en seran. De fet, s'ha concretat que les subcomissions seran "paritàries" entre Generalitat i Estat, però s'ha deixat la porta oberta a integrar-hi també experts externs. De moment, però, sense cap nom concret a anunciar.
El que sí s'ha remarcat és que hi tractaran de manera simulatània la batalla per gestionar els fluxos aeroportuaris des de Catalunya, la possibilitat de fer canvis sobre l'estructura del Prat i la intenció de facilitar la connexió amb les pistes de Girona i Reus. Aquest últim front és el més avançat, ha apuntat el mateix Sanglas.
De fet, sobre el pes d'aquests altres dos punts del territori que podrien integrar-se en la lògica de repartiment de vols amb Barcelona, el responsable de la Generalitat ha assegurat que hi un "acord total" amb l'executiu de PSOE i Sumar. "El ministeri ha presentat uns projectes de connexió per l'estació ferroviària a l'aeroport de Girona i també ha començat a treballar en l'estació intermodal de Reus", ha afegit.
Ara bé, això no ha de tenir com a base necessàriament l'ampliació de l'espai aeroportuari. De fet, Sanglas ha estat explícitament preguntat sobre les declaracions que havia fet unes hores abans el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, a El Matí de Catalunya Ràdio, tot assegurant que tenia "el compromís" del president de la Generalitat, Pere Aragonès, d'ampliar el Prat. En aquest sentit, el secretari de Mobilitat i Infraestructures ha respost: "Si té aquest compromís, a nosaltres no ens l'ha fet arribar".
El que ha quedat clar també per part del Govern és que vol que s'hi abordin tres carpetes prioritàries: "la governança" sobre el futur de l'aeroport per no dependre de Madrid, "la infraestructura" del Prat i "les connexions ferroviàries" que serveixin per descentralitzar viatges.
Pel que fa al funcionament de la comissió tècnica, s'anirà aclarint pròximament i haurà de tenir propostes fermes abans que acabi l'any. Aquest és el calendari plantejat. Ara, el que està previst és que les properes setmanes es configurin els grups de treball específics, que tampoc s'ha definit quants en seran. De fet, s'ha concretat que les subcomissions seran "paritàries" entre Generalitat i Estat, però s'ha deixat la porta oberta a integrar-hi també experts externs. De moment, però, sense cap nom concret a anunciar.
El que sí s'ha remarcat és que hi tractaran de manera simulatània la batalla per gestionar els fluxos aeroportuaris des de Catalunya, la possibilitat de fer canvis sobre l'estructura del Prat i la intenció de facilitar la connexió amb les pistes de Girona i Reus. Aquest últim front és el més avançat, ha apuntat el mateix Sanglas.
De fet, sobre el pes d'aquests altres dos punts del territori que podrien integrar-se en la lògica de repartiment de vols amb Barcelona, el responsable de la Generalitat ha assegurat que hi un "acord total" amb l'executiu de PSOE i Sumar. "El ministeri ha presentat uns projectes de connexió per l'estació ferroviària a l'aeroport de Girona i també ha començat a treballar en l'estació intermodal de Reus", ha afegit.