El Govern demanarà gestionar el Prat en la primera cita amb l'Estat pel futur de l'aeroport

La comissió es reunirà aquest dijous i la Generalitat també hi defensarà l'increment de la capacitat en vols intercontinentals sense posar en risc l'entorn natural del Delta del Llobregat

Un avió surt de l'aeroport del Prat.
Un avió surt de l'aeroport del Prat. | David Zorrakino / Europa Press
16 de gener del 2024
Actualitzat el 07 de març a la 13:04h

Gestió catalana de l'aeroport del Prat. Aquesta és una de les demandes que elevarà la Generalitat en la primera reunió de la comissió específica amb l'Estat per abordar la modernització d'aquesta infraestructura, que se celebrarà dijous. En aquests termes s'ha expressat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, en la roda de premsa posterior al consell executiu. En la trobada, la part catalana també hi defensarà l'increment de la capacitat en vols intercontinentals sense posar "en risc" l'entorn natural del Delta del Llobregat, un dels aspectes que en el seu dia van deixar en suspens l'ampliació proposada pel govern espanyol.

La creació d'aquesta comissió formava part de l'acord de pressupostos signat amb el PSC l'any passat, i la consellera de Territori, Ester Capella, ha anat enviant cartes als ministres Raquel Sánchez -ara al capdavant de Paradors de l'Estat- i Óscar Puente -en exercici des que es va posar en marxa el nou govern espanyol- per reclamar la posada en marxa del mecanisme. Fonts de l'executiu consultades per Nació assenyalen que el Govern no es presentarà a la trobada amb una proposta concreta per ampliar el Prat, sinó amb un plantejament per acordar la metodologia. L'última ampliació va descarrilar el setembre del 2021.

En una entrevista a Nació publicada aquest dilluns al vespre, Capella responia el següent en ser preguntada sobre la modernització de la infraestructura: " Vol dir governança i vols intercontinentals. I governança és la condició perquè passi la segona. Al final, la intercontinentalitat té a veure amb la capacitat que tens de prendre decisions. No serveix de res quan la decisió depèn només d'uns i es prioritza un altre aeroport, i no el de Barcelona. Modernitzar l’aeroport també vol dir que es protegeix l’espai natural, garantir les condicions de les persones que viuen a l’entorn de l’aeroport. I establir un sistema aeroportuari català. Això significa tenir en compte Girona, Reus i les connexions ferroviàries.".

La consellera, en la carta remesa a Sánchez a finals d'octubre de l'any passat, remarcava la necessitat que la solució per al Prat ha de gaudir "del màxim consens polític i social", i tenir en compte "tots els elements que puguin contribuir a la transformació eficaç del sistema aeroportuari de Catalunya i del seu aeroport principal". En aquest sentit, la consellera assegurava que el Govern ha seguit amb atenció les propostes de la societat civil. L'última va ser la de Foment del Treball. Des que AENA va presentar la seva proposta, la reforma del Prat s'ha plantejat en termes d'ampliació, i molt sovint amb afectacions sobre l'espai protegit de la Ricarda, cosa que no ha agradat a les organitzacions mediambientals.