Fa dies que sobre la taula del ministeri de Sanitat i la conselleria de Salut se situa la incògnita sobre si s'haurà d'administrar una tercera dosi de la vacuna contra la Covid per reforçar-ne l'eficàcia. Fer-ho podria multiplicar per 11 la quantitat dels anticossos contra el virus. Les empreses farmacèutiques Pfizer i Moderna han estat pioneres en presentar estudis sobre la necessitat d'una tercera dosi i ja han confirmat que es requerirà una altra punxada "de reforç".
Per ara, però, ni l'Estat ni la Generalitat tenen previst iniciar el procés per fer-ho tot i que han expressat que "tot apunta que s'haurà de posar". Així doncs, hi ha poques concrecions sobre el quan, el qui i el perquè de tot plegat. És per aquest motiu, que NacióDigital ha contactat amb Judit Villar, metgessa adjunta del servei de malalties infeccioses i coordinadora de vacunació internacional de l'Hospital del Mar, i Cristina Masuet, cap de medicina preventiva de l’Hospital de Bellvitge, per respondre els dubtes sobre la tercera dosi.
- D'on sorgeix la necessitat d'una tercera dosi? Les metgesses expliquen que l'aparició de la variant Delta i les mutacions del virus redueixen l'efectivitat de la vacuna. A banda, estudis consultats per elles mateixes, indiquen que després dels sis mesos de completar la pauta de vacunació, el nombre d'anticossos comença a fluctuar, i si es redueixen molt, faria perillar l'alta efectivitat de les vacunes. És per això que s'està valorant l'opció d'administrar una tercera dosi per augmentar el nombre d'anticossos.
- Augmentaria el nombre d'anticossos? Un estudi de Pfizer conclou que les persones entre 18 i 55 anys que rebin una tercera dosi, podrien augmentar fins a 5 vegades el nombre d’anticossos. En majors de 65 anys, l'augment podria ser fins a 11 vegades. Villar alerta que la mostra de l’experiment és molt reduïda, i que són dades que cal "agafar amb pinces" tot i ser significatives.
- En quins casos s'hauria d'administrar? Villar i Masuet indiquen que, arribat el cas, s'hauria de prioritzar la punxada en aquelles persones que fa més de 6 mesos que tenen la pauta completa. Especialment els primers grups que van rebre les dues dosis: persones d'edat avançada (més de 80 anys) i treballadors sanitaris, que segueixen estant molt exposats al virus. A banda, subratllen que també caldria prioritzar les persones immunodeprimides, és a dir, les que tenen un sistema immunitari debilitat que els dificulta generar anticossos. Dins d'aquest grup hi ha persones d'edat avançada, pacients de càncer o diabetis, entre d'altres.
- Es treballa sobre alguna data al calendari? No. De moment cap organisme oficial de l'Estat ni de la Generalitat ha fixat una data concreta per administrar la tercera dosi. Les metgesses consultades recomanen esperar a tenir noves evidències científiques abans de decidir-ho. D'altra banda, expliquen que abans d'optar per la tercera dosi, caldria prioritzar una primera vacunació mundial per evitar les mutacions i l'aparició de variants que facin perillar l'eficàcia de les vacunes. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) també ha demanat retardar la tercera dosi per poder vacunar la resta del món. França, Alemanya i Israel han fet cas omís de les peticions dels organismes experts i han iniciat els procediments per aplicar la tercera dosi de la vacuna en les pròximes setmanes i augmentar la immunitat de grup entre els seus ciutadans malgrat que la pandèmia és global.
- Evitaria passar la malaltia o contagiar-la? No. Una tercera dosi de la vacuna no evitaria passar la malaltia ni contagiar-la. No existeix cap vacuna contra la Covid que compleixi amb aquestes dues funcions. La tercera dosi només augmentaria el nombre d'anticossos, i per tant, asseguraria una major efectivitat davant els efectes del virus i, per tant, descongestionaria el sistema de salut.
- Què passa amb les persones que no s'han vacunat amb Pfizer ni Moderna o que han passat la Covid i els han administrat una dosi? Les metgesses de Bellvitge i l'Hospital del Mar consultades expliquen que Pfizer ha iniciat estudis per valorar la possibilitat d'administrar una dosi de la seva vacuna a persones que han rebut una vacuna d'una altra companyia. Els experts consultats expliquen que els mecanismes d'acció de Pfizer i Moderna són molt semblants, per tant, "fa pensar que es podrien barrejar" però sostenen que no seria "el més recomanable". En canvi, AstraZeneca i Janssen sí que tenen un mecanisme d'acció diferent. Així doncs, els experts diuen que les persones que no s'han vacunat amb Pfizer ni Moderna hauran d'esperar als estudis per tenir una resposta més concreta.
- Ens haurem de vacunar cada any? Villar i Masuet coincideixen en que encara és massa d'hora per determinar-ho, malgrat que tot "fa preveure que s'haurà d'administrar una dosi de record". No saben amb quina freqüència, perquè hi ha molts factors que ho condicionen: les noves variants, la mutació del virus, el desenvolupament de noves vacunes o la memòria immunitària de les persones protegides. Pfizer i Moderna ja han començat a treballar per desenvolupar un nou fàrmac que tingui la funció de reforç anual d'una única dosi.
La tercera dosi de la vacuna podria multiplicar per 11 els anticossos
Els experts insisteixen en "prioritzar" una primera vacunació mundial abans d'una altra punxada que França, Alemanya o Israel ja es preparen per administrar
Ara a portada
Publicat el 07 d’agost de 2021 a les 17:30
Et pot interessar
-
Societat El taxista agredit per un motorista a Barcelona va morir per un cop de cap contra el terra
-
Societat Una mestra interina reclama 65.000 euros per no haver-se pogut estabilitzar després de 18 anys
-
Societat Troben part d'un vaixell de fa cinc segles en unes obres a Barcelona
-
Societat UGT reclama que es prohibeixin les bonificacions de les multes per accident laboral mortal