Neix «el Tripadvisor» de pisos: els llogaters ja podran trobar ressenyes de llars i propietaris

Una iniciativa digital permetrà que els inquilins de Barcelona que han viscut en un habitatge puguin valorar i compartir aspectes com l'estat de l'immoble, el comportament de la immobiliària o si l'edifici és ple de turistes

Dos joves davant una immobiliària, en imatge d'arxiu
Dos joves davant una immobiliària, en imatge d'arxiu | Hugo Fernández
10 de juny del 2024

Si existeixen aplicacions per valorar restaurants, botigues o hotels, com pot ser que la principal font de despesa que té la majoria de famílies que viuen de lloguer no tingui cap mena de filtre ciutadà, cap mena de context al món digital? Aquesta és la premissa d'on partia un grup d’investigadors que ara anuncia la creació de Reviu, un portal que neix amb la voluntat d'aportar informació col·laborativa sobre el mercat de l’habitatge. De moment, només a Barcelona. La idea és que, com passa amb portals com Tripadvisor, els usuaris puguin donar l’opinió de la seva experiència a un lloc. Aquesta vegada, però, sobre els pisos en què han viscut. Això inclou valorar tant l’immoble com la relació amb el propietari o l’entorn immediat. És un projecte llançat per l'Institut de Recerca Urbana de Barcelona (IDRA) i presentat aquest mateix dilluns amb un acte a la sala Paral·lel 62. 

A partir d'aquest dilluns, la ciutadania ja pot entrar a un portal que et permet buscar una adreça i veure si hi ha opinions del pis que t'interessa o, en el seu defecte, d'algun immoble del mateix edifici. Qualsevol opinió que deixi un usuari és consultable per qualsevol persona amb un mòbil o un ordinador. A les ressenyes es farà constar tant el preu que es pagava quan s'hi va viure com diversos matisos de l'estat de la llar. Hi ha uns apartats bàsics en què es demana també com va ser la gestió immobiliària, què tal és l'entorn o quin ha estat el tracte amb el propietari. De fet, la pàgina web et permet tant buscar ressenyes de pisos com accedir a opinions d'immobiliàries.

Un dels investigadors implicats en el desenvolupament de Reviu, Jaime Palomera, resumeix l'arribada d'aquesta opció com una resposta a una mancança irregular. "Volem que hi hagi informació de qualitat com passa amb qualsevol bé i servei al segle XXI", rebla. L'eina, que també ha comptat amb més de 18.000 euros de finançament popular, s'ha estat confeccionant durant dos anys per anar polint dificultats tècniques. D'entrada, tota la base de dades s'ha incorporat barrejat la informació del cadastre i Google Maps. A partir de les millores dels darrers mesos, el portal permet adjuntar fotografies del pis -per anar més enllà del que mostrin portals com Idealista o Fotocasa- i també opinar d'aspectes com la llum de l'immoble, el soroll del dia a dia o la temperatura de la llar. Segons els impulsors, a més, la idea és que introduir una ressenya sigui rigorós però senzill per no generar frustració a l'usuari.

Exemple de dues ressenyes inicials al portal Reviu
Exemple de dues ressenyes inicials al portal Reviu - Reviu

Per evitar que hi pugui haver empreses, propietaris o inquilins que facin trampes i deixin ressenyes fictícies, els creadors de Reviu asseguren que tindran un equip revisant les dades, reservant-se el dret a demanar més informació -com el contracte- als usuaris sospitosos i vigilant també l'origen digital de les ressenyes per assegurar que no s'infringeixen les normes. Alhora, però, també es confia en què funcioni com una mena de Wikipedia o com altres comunitats de coneixement compartit, que inclou també denúncies dels mateixos usuaris que veuen activitat irregular. 

A més, la intenció és que a curt termini també es pugui incorporar respostes de les immobiliàries a les opinions dels inquilins. La idea és reproduir el sistema també d'altres portals com Google mateix en què quan es deixa una ressenya sobre un establiment l'amo del negoci té l'oportunitat de rèplica i s'exposen totes les parts. La intenció no és ser un portal "només per a llogaters", assegura Palomera, alhora que situa cap a "finals d'any" la irrupció d'aquesta interlocució. 

La nova eina apareix també pocs dies més tard que el mateix IDRA publiqués un informe, a partir de més de 2.000 enquestes i entrevistes, en què es concloia que els llogaters pateixen més vulneracions de drets en els casos en què hi ha una empresa immobiliària fnet d'intermediària entre la propietat i l'inquilí. Contactats per aquest diari per valorar la creació d'aquesta nova eina, els representants dels agents immobiliaris -API Catalunya- s'han cenyit a recordar el posicionament que van exhibir a partir de la publicació de l'estudi sobre el mercat del lloguer. En aquell comunicat, els representants de la part immobiliària censuraven les pràctiques de la investigació per haver col·laborat amb sindicats de llogaters de Catalunya i Madrid, així com per acusar-los de generar més vulneracions als inquilins, sense tenir en compte altres variables. "No són els API els que discriminem, sinó que hi ha factors que comporten determinades conclusions" com que l'alta demanda del lloguer i la poca oferta afavoreix la força dels propietaris mentre retalla la dels inquilins o que les asseguradores plantegen cada vegada exigències més estrictes a l'hora d'acceptar un llogater. 

Sigui com sigui, en el mercat del lloguer ara irromp una nova eina, almenys a Barcelona. Si funciona bé, es podria estendre a altres punts pròximament. Perquè això passi, però, haurà de convertir-se en un web de referència. Aquesta és la principal incògnita.

Arxivat a