El propietari de la Casa Orsola planteja ara vendre's la finca i denuncia «insults i atacs»

L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, preguntat sobre si l'Ajuntament compraria l'edifici actualment, ha preferit no desvetllar la posició del consistori i respectar els ritmes negociadors

Centenars de persones es concentren a la Casa Orsola, divendres passat
Centenars de persones es concentren a la Casa Orsola, divendres passat | Hugo Fernández
03 de febrer de 2025, 13:03
Actualitzat: 14:36h

El màxim responsable de l'empresa Lioness Inversiones SL i propietari de la Casa Orsola, Albert Ollé, ha emès una carta en què projecte vendre's l'edifici i denuncia una campanya de desgast contra la seva persona, a partir del conflicte llogater pel desnonament de diversos veïns en un mateix bloc de la Nova Esquerra de l'Eixample. El mateix matí que s'ha conegut la segona suspensió del desnonament de Josep Torrent, un inquilí a qui no se li renova el contracte de lloguer, Nació ha tingut accés a una carta en què Ollé diu: "Després de rebre tota mena d’insults i atacs, suposo que finalment acabaré venent la finca".

En l'escrit també reivindica, tal com ja havia explicat aquest diari, que la propietat havia arribat a acords amb altres inquilins de la Casa Orsola que no havien tingut el Sindicat de Llogateres com a representants. També censura que l'inquilí a punt de ser desnonat "justifiqui" no pagar més de 700 euros "per un àtic amb 60 metres de terrassa a Consell de Cent amb Calàbria". Malgrat això, els llogaters recorden que des de l'inici a Josep Torrent no se li va oferir cap negociació per renovar el contracte, tampoc a un preu més alt, sinó que directament se li va fer arribar un burofax comunicant-li que havia de marxar del pis quan s'extingís l'arrendament. Ara, a més, la llei de l'habitatge obliga a què -si es fa un contracte de lloguer estable- el preu del nou lloguer no superi el del contracte anterior. Tanmateix, hi ha diversos pisos de la finca que, una vegada buidats d'inquilins permanents, han passat al mercat del lloguer de temporada, més rentable per a la propietat.

Preguntat sobre la possibilitat que la propietat vengui la finca i que el consistori pugui aprofitar per adquirir-la llavors, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha assegurat que no és el moment de marcar cap posicionament. "Hem de ser pulcres", ha dit, sobretot perquè la finca afecta persones llogateres que hi tenen la seva llar. 

"S'ha parlat molt de vulnerabilitat, però cal diferenciar entre qui la pateix i qui la instrumentalitza", arriba a exposar també en el seu escrit l'empresari Albert Ollé, després d'assegurar que hi ha llogaters fora de contracte que estarien rebutjant començar a treballar per mantenir la condició de persona vulnerable econòmicament. I afegeix que un veí va arribar a renovar el contracte de lloguer malgrat haver estat "enxampat" introduint "okupes" a la finca, gràcies a la mediació del pare de l'inquilí. En essència, però, la gran diferència entre els casos afectats és que la propietat rebutja de totes totes dialogar amb els veïns que s'han implicat en el Sindicat de Llogateres i que reclamen una negociació conjunta per establir unes condicions similars per a tots els inquilins.

"Durant tres anys, l'edifici de la Casa Orsola ha estat objecte de campanyes de desprestigi, ocupacions il·legals i fins i tot actes vandàlics que han danyat un patrimoni modernista que vaig voler preservar", rebla també el màxim representant de Lioness Inversiones, després d'haver analitzat els primers anys de la seva inversió a l'edifici.

També anuncia que dissabte passat es va reunir amb el síndic David Bondia després que la Sindicatura de Greuges de Barcelona s'oferís a mediar per resoldre el conflicte. Era l'endemà que la pressió llogatera mobilitzés centenars de persones a la porta de la Casa Orsola el dia del primer intent de desnonament de l'inquilí. Llavors, el sindicat va reivindicar que la finca seria "indesnonable" i va lamentar que faci anys que només demanen renovacions de contractes a un preu assumible.

Segons el recompte del Sindicat de Llogateres, actualment a la finca hi ha sis inquilins amb contracte de llarga durada vigent, vuit més amb renda antiga, cinc llars que ja tenen el cas judicialitzat per finalització de contracte, set pisos on s'ha establert un lloguer de temporada i un habitatge buit. 

La patronal, amb Ollé

Mentrestant, la patronal se suma al to contundent i va més enllà, tot assenyalant el paper de les administracions públiques amb aquest cas concret. Foment del Treball ha publicat un posicionament "de suport" a Albert Ollé i d'esbroncada a les principals institucions del país. L'entitat empresarial "censura l'actitud de les administracions amb la propietat de la Casa Orsola" i incideix una vegada més en "una defensa radical del dret a la propietat, i al bon funcionament i la vigència de l'Estat de Dret". Aixíl el comunicat de la patronal reivindica el dret del propietari a decidir quan i com expulsa els veïns, una vegada s'acaba el contracte de lloguer, tal com contempla la llei, i lamenta els termes en què s'expressen alguns polítics a qui els atribueix "acusacions populistes", sense acabar de concretar l'objectiu del dard.

 

Arxivat a