El perfil dels gihadistes detinguts o morts en acció a l'Estat ha evolucionat en els 20 anys transcorreguts des dels atemptats de l'11-M a Madrid. Encara que segueixen sent majoritàriament homes d'entre 18 i 35 anys, les dones representen ara gairebé el 12%, mentre que el 10% són conversos i no musulmans de naixement. A més, la meitat só originaris del Marroc mentre que el gihadisme autòcton va en augment a causa de la creixent presència de segones generacions.
Així es desprèn d'un estudi elaborat pel Reial Institut Elcano en el qual s'han analitzat les dades dels 195 jihadistes condemnats entre 2012 i 2023 a l'Estat, a més dels deu que va morir en els atemptats de Barcelona i Cambrils, i els que van perdre la vida en atacs a Cornellà de Llobregat i a Torre Pachecho (Múrcia).
En general, són homes d'entre 18 i 35 anys, la meitat dels quals estaven casats i quatre de deu eren solters. A més, els gihadistes detinguts o morts tenien trajectòries prèvies com a delinqüents, un perfil molt similar del que s'observa en altres països d'Europa. El predomini dels homes "obeeix especialment a una manera fonamentalista i violenta d'entre la llei islàmica", apunta l'estudi.
Ara bé, si entre 2001 i 2011 no hi havia cap cas de dones, ara constitueixen l'11,7% dels detinguts o morts vinculats a l'acció gihadista. Aquest canvi, segons els autors de l'estudi, s'explica per una campanya específica de mobilització que va desenvolupar l'Estat Islàmic a Síria i Iraq. Dels 205 casos analitzats, 24 són dones, de les quals totes menys una es van radicalitzar precisament per aquesta campanya.
Però el gran canvi que constata la investigació és sobre la procedència dels gihadistes. Ara, sis de cada deu són nascuts al Marroc, mentre que cinc d'aquests tenen nacionalitat del país del nord d'Àfrica. La resta s'han nacionalitzat espanyols, tot i que no han perdut la primera. En la dècada passada, el Marroc era el primer país d'origen, però amb menys protagonisme pel pes d'Algèria, el Pakistan o Síria.
Quin perfil tenen els gihadistes a Espanya 20 anys després de l'11-M?
Un estudi explica que la majoria dels condemnats són homes d'entre 18 i 35 anys d'origen marroquí, mentre només un 12% són dones
ARA A PORTADA
Publicat el
09 de març de 2024 a
les 19:00
Et pot interessar
-
Societat
Ferrocarrils estrena un passaport amb descomptes per viatjar amb trens turístics de Catalunya
-
Societat
«Si amb Artemis IV trobem aigua a la Lluna, tenir-hi una base permanent és viable»
-
Societat
Renfe ja ofereix el 94% dels trens previs a l'accident de Gelida, però amb 179 limitacions de velocitat
-
Societat
La tripulació d'Artemis II ja és a la Terra: «Ha estat un amaratge perfecte»
-
Societat
Els mestres envien un mail a les famílies sobre l'acord amb CCOO i UGT per contrarestar el «relat» d'Educació
-
Societat
Mor la sisena persona sensesostre a Badalona des de principi d'any
