L'enquesta d'usos lingüístics que s'ha presentat aquest dimecres reflecteix que el català només és la llengua habitual d'un terç de la ciutadania tot i guanyar parlants. Les dades també aporten, això sí, detalls sobre com ens comuniquem en el nostre dia a dia. L'estudi també s'ha encarregat d'analitzar la llengua prioritària en el tracte amb els metges, amb la policia, al bar o de compres.
Pel que fa a la relació amb el sector sanitari, la relació és molt clara: si parles en català, gairebé tots els professionals et respondran en català. Segons l'enquesta, el 26,2% dels ciutadans es dirigeix en català al personal mèdic, mentre que en el 20,3% dels casos el metge respon en català. Per contra, el 41,2% dels ciutadans parla en castellà i, per conseqüència, el 38,2% del personal mèdic respon en la mateixa llengua.
A la resta del sector serveis també es posa en evidència el retrocés del català. A l'hora d'anar al banc, el 27,7% dels clients es dirigeixen en català, però el 34,8% ho fa en castellà. La diferència s'agreuja encara més en les relacions quan anem de compres o quan anem a un restaurant o a un bar. Només el 15,8% parla en català al gran comerç, només un 17,4% ho fa amb el personal de bars i restaurants, i només el 19,7% el parla en el petit comerç. El castellà, amb valors d'entre el 33% i el 36%, mana en tots aquests sectors.
L'àmbit administratiu és l'espai on la situació pateix un gir més gran. El català és la llengua més utilitzada en les relacions amb l'administració local (37,5% per 30,6% del castellà) i amb la Generalitat (35,9% per 25,4% del castellà). Ara bé, exactament els mateixos ciutadans es dirigeixen a la policia local o als Mossos d'Esquadra en català i en castellà, un 30,5% per cada idioma. On mana la llengua castellana sense discussió és a l'hora de relacionar-se amb l'administració de l'Estat (35,9% per un 19,6% de català) i els òrgans judicials (31,5% per un 15,7% de català).