Vigila: a partir de l'1 de setembre canvia la normativa d'equipatge de mà als avions

La revisió dels equips EDSCB de què disposen els controls d'alguns aeroports de la Unió Europea fixa nous límits als líquids permesos a l'hora de viatjar

L'Aeroport de Reus
L'Aeroport de Reus | Cedida
Redacció
22 d'agost de 2024, 08:45
Actualitzat: 8:47h

Gràcies a l'auge de les companyies aèries de baix cost, agafar un avió s'ha tornat una cosa habitual entre bona part de la societat. No obstant això, les restriccions que imposen les aerolínies amb l'equipatge de mà s'han convertit en un veritable mal de cap per a molts viatgers i viatgeres. Fins ara, amb la tarifa més bàsica només podies pujar una motxilla d'unes dimensions molt concretes. Però ara això també ha arribat a la seva fi.

I és que el pròxim 1 de setembre entraran en vigor uns canvis en la política comercial de les companyies que també afectaran, de retruc, la quantitat de líquid que es permet dur a bord. Així ho ha confirmat l'Oficina de Mobilitat i Transport de la Comissió Europea (CE).

Actualment, el Reglament de Seguretat de l'Aviació de la Unió Europea (UE) no permet portar líquids de més de 100 mil·lilitres per una raó fàcil d'entendre: als raigs X tradicionals els és molt difícil detectar els materials líquids explosius en quantitats superiors. Per aquest motiu, hi ha alguns aeroports que en els seus controls disposen d'equips EDSCB, un tipus de sistema de detecció d'explosius fet expressament per utilitzar-se en els equipatges de mà que permet no haver-los de treure en una bossa quan es passa pel control. Doncs bé, aquest sistema es retirarà en 10 dies, justament l'1 de setembre, per revisar si compleix el reglament.

Per això, els aeroports comunitaris s'hauran d'adaptar a la normativa i a la mida màxima permesa: 100 ml. No obstant això, cal tenir en compte que la UE ha precisat que la mesura s'aplicarà només "temporalment". A més a més, la llei de Navegació Aèria fixa que el bitllet ha d'incloure en el preu un objecte d'equipatge de mà, però no detalla límits ni de pes ni de mida. En canvi, sí que ho delimita -almenys pel que fa a les mesures- l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), que apunta que les mesures siguin de 55 cm x 35 cm x 20 cm. 

En aquest sentit, cal tenir en compte que les aerolínies barates acostumen a fixar aquestes mesures i delimiten el pes a 8 kg. Ara, la CE ha plantejat que les dimensions de l'equipatge de mà siguin d'un màxim de 10 quilograms i, per tant, dos quilograms més i la mida correspongui a 55 cm x 40 cm x 22 cm.