Anys enrere, el fet d’obtenir ingressos des de la comoditat de casa es veia com quelcom estrany o que només podien aconseguir algunes persones en concret, però la situació va canviar radicalment a partir de la Covid-19. Va ser llavors quan el teletreball va popularitzar-se en tot el món, ja que moltes persones tenien l’obligació de continuar fent les seves tasques professionals sense bellugar-se del domicili.
Així i tot, les maneres de generar ingressos des de casa continuaven sent les mateixes que les d’abans. No va ser fins a finals de 2022 que aquest escenari va començar a canviar. Concretament, ho va fer amb l’arribada d’eines com ChatGPT. La intel·ligència artificial ja existia, però la que acabem d’esmentar va fer que la IA anés molt més enllà. Ho demostren a la perfecció els canvis que s’han produït pel que fa a l’obtenció d’ingressos en l’àmbit domèstic.
Optimització de tasques de freelance
La intel·ligència artificial es caracteritza per permetre automatitzar una gran quantitat de tasques, així com millorar l’eficiència. Els freelance són els perfils que més s’estan beneficiant d’això, tal com demostra la seva productivitat que poc o gens té a veure amb la d’abans.
En concret, la IA coneguda com a generativa ofereix la possibilitat de crear més contingut en una menor quantitat de temps. Sabies que a molts dels vídeos que es publiquen avui dia a YouTube se’ls hi dona forma amb aquesta mena d'intel·ligència artificial?
Als continguts multimèdia se n’afegeixen d’altres com els textuals. En efecte, l’optimització de tasques mitjançant la IA l’aprofiten molts freelance per tal de redactar textos de molt bona qualitat en un temps rècord. Per exemple, en el cas de la web unavidaonline.com, l'autor Pau Forner ha integrat ChatGPT al procés de creació de productes digitals i redacció de la newsletter, per la qual cosa ha pogut passar d’una freqüència quinzenal a una setmanal.
Quelcom similar succeeix amb els dissenyadors gràfics. N’hi ha prou amb dir-li a la intel·ligència artificial quina imatge volen obtenir per tal que la solució tecnològica s’encarregui de crear-la. Llavors, el dissenyador només ha de fer petites modificacions.
Monetització de contingut
Els creadors de contingut tenen múltiples opcions per obtenir ingressos gràcies a la intel·ligència artificial. Una de les més populars és la monetització de blogs i vídeos mitjançant publicitat i afiliació. Per exemple, un blog que ofereixi guies especialitzades pot generar ingressos amb anuncis de Google AdSense o amb enllaços d’afiliats cap a eines digitals. A YouTube, molts creadors fan servir IA per editar vídeos més ràpidament i augmentar la seva producció, cosa que els permet accedir més aviat a la monetització per visualitzacions i patrocinis.
Una altra via és la creació i venda de contingut digital assistit per IA. Molts freelance utilitzen eines com ChatGPT per redactar ebooks, cursos o plantilles digitals que venen a través de plataformes. Això redueix el temps de producció i permet llançar productes de qualitat sense una inversió inicial elevada.
Venda de prompts
Recordes que abans hem esmentat que la IA té diverses característiques com l’automatització? Cal dir que a la llista se n’afegeix una altra que també és molt important: dona noves oportunitats de negoci. El millor exemple possible és el de la venda de prompts no només per a ChatGPT sinó també per a Claude.
Aquesta mena d’assistents són realment bons per treballar des de casa. Això sí, requereixen unes bones instruccions. En cas contrari, el resultat deixa bastant a desitjar.
Les instruccions a les quals ens referim són els prompts. A vegades, formular-los és una mica complicat. És per això que alguns freelance opten per fer negoci. De quina forma? Escrivint infinitat d’instruccions fins que donen amb l’adequada per a cada mena de tasca i, després, les venen a persones que necessiten prompts per ser productives a les seves respectives feines.
Disseny i venda d’automatitzacions
En un món com l’actual amb un nivell de competitivitat tan elevat, la productivitat és una clau essencial per triomfar. Per tal d’augmentar-la, les automatitzacions són de gran ajut. Així doncs, no sorprèn que aquest mercat porti temps experimentant un creixement sense precedents.
Són nombrosos els freelance que dissenyen i venen automatitzacions fetes amb IA, les quals fan que siguin compatibles amb sistemes com Make i Zapier. Els fluxos de feina s’optimitzen fins a nivells inimaginables, amb tot el positiu que això comporta.
Assistència virtual
Quan les tasques més tedioses i repetitives les havien de fer les persones que treballaven des de casa, els seus ingressos eren bastant més baixos que ara. Això no és d’estranyar si tenim en compte que ara com ara disposen de la IA que ajuda a automatitzar-les.
Els assistents virtuals com els dos que hem mencionat abans focalitzen el seu potencial en tasques més aviat estratègiques. Això permet que el teletreballador vegi com els seus ingressos van creixent fins a poder dedicar-se íntegrament a fer feina des de casa sense dependre d’altres fonts econòmiques.
Inversió i «trading»
La intel·ligència artificial ha transformat la inversió en facilitar l’anàlisi de dades financeres i la detecció de patrons de mercat amb més precisió. Gràcies a això, tant inversors experimentats com principiants poden prendre decisions més informades i minimitzar riscos. A més, la IA permet automatitzar estratègies de trading, executant compres i vendes segons criteris predefinits, fet que elimina el factor emocional i optimitza els rendiments.
Aquesta tecnologia també ha provocat que la inversió sigui més accessible per a persones sense coneixements financers avançats. Algoritmes intel·ligents poden analitzar el perfil de risc d’un usuari i suggerir estratègies personalitzades, permetent generar ingressos de manera més eficient i amb menys esforç. Així, molts inversors poden operar des de casa amb sistemes automatitzats que gestionen les seves carteres de manera intel·ligent.