Quico Sallés: «El President Mas no va mai ni a la cafeteria»

El periodista de NacióDigital.cat explica les seves peripècies al Parlament

Publicat el 13 de febrer de 2015 a les 18:35
Actualitzat el 13 de febrer de 2015 a les 18:36

Quico Sallés durant la xerrada a la Demarcació Catalunya Central del Col·legi de Periodistes. Foto: DCCCP


L'Allium és el bar on la majoria de polítics i funcionaris de l'Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya acostumen a fer-hi el cafè. És fàcil coincidir amb l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, però és impossible trobar-s'hi al president Mas. "El president té un grup d'homes que es pensen que viuen a El ala oeste de la Casa Blanca que el porten sempre encapsulat. El president no va mai ni a la cafeteria!".

Sallés expert en política catalana a NacioDigital va explicar durant la xerrada "Periodisme a peu de Parlament. El procés català entre passadissos", convidat per Manresainfo.cat, com els esdeveniments polítics catalans han bipolaritzat els mitjans: o estan a favor o en contra del procés. Com a periodista té la sensació d'estar explicant un fet històric "acabi com acabi".

Les reunions secretes entre els líders polítics l'han obligat a fer guàrdies darrere de contenidors i a canviar-se la gorra per passar desapercebut. Els polítics també es camuflen. Canvien de cotxe i de guardaespatlles personals per esquivar la premsa. Però no sempre se'n surten. Sallés va reconèixer que probablement es fa un seguiment exagerat del dia a dia i va explicar que la pressió mediàtica sobre la vida al Parlament es va disparar quan van aterrar-hi les televisions estatals de caire espanyolista. La pressió de Twitter també hi juga. "Els polítics i els periodistes ens retroalimentem i, de vegades, fem el número", va assegurar.

Pel que fa a la relació amb la resta de col·legues de professió va dir que era excel·lent, que "canvien cromos" sempre que és necessari, i va destacar l'interès creixent dels mitjans internacionals sobre tot el que passa a Catalunya des del 9N. "Ara tots els mitjans ja parlen de conflicte. Fins ara no érem simpàtics i els catalans no teníem imatge internacional. Ara sí". Va explicar que coneix periodistes de mitjans espanyols que s'informen del que passa a Catalunya a través de la BBC perquè no creuen els corresponsals que tenen a Catalunya i va constatar que s'han publicat 27 llibres sobre el procés "i tots escrits per periodistes que no els he vist mai enlloc".

Malgrat la insistència dels assistents, no es va atrevir a fer cap diagnòstic de futur. Va assegurar que hi ha moltes variable en joc. La data de convocatòria de les eleccions catalanes, el 27 de setembre, respon a una clara estratègia. Opina que "convocant-les al setembre no es dóna temps a Podemos a armar-se a les municipals i obligarà als espanyols a posicionar-se perquè les seves eleccions arribaran més tard". Sallés va afegir, referint-se al compàs d'espera d'aquests mesos, que no hi ha prou temps per generar més consciència d'estat. "Només quan ets un estat pots tenir mentalitat d'estat".