Berga descarbonitza, a partir d'aquest juliol, la seva mobilitat urbana. I és que la concessionària del servei, Alsa, substituirà el vehicle que actualment presta el servei de bus urbà de la capital berguedana amb un model 100% elèctric, en un gest que va en la línia de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides per al desenvolupament sostenible i que promouen tant la companyia de transport com el consistori. "És un dia bo per la ciutat i la comarca", ha celebrat l'alcalde, Ivan Sànchez.
El nou autobús, que es va exhibir al públic durant la Fira de Maig, incrementa lleugerament la capacitat del bus actual, oferint 28 seients (quatre dels quals reservats a persones amb mobilitat reduïda) i una cinquantena de places per anar dret, a més de dos espais destinats als cotxets de nadó i les cadires de rodes. Segons el director de la Zona Mediterrània d’Alsa, Valeriano Díaz, la companyia fa anys que treballa per incorporar progressivament vehicles "més sostenibles i respectuosos amb el medi ambient", com és el cas d'aquest model electrificat, amb l'objectiu que, el 2035, tota la seva flota urbana sigui d'aquesta tipologia. De fet, en les grans ciutats és força habitual trobar aquests tipus d'autobús, si bé Berga serà "pionera", entre les poblacions de les dimensions que té, en tenir circulant pels seus carrers un bus electrificat.
Díaz ha justificat que aquest fet no és cap casualitat, ja que Berga "a part de ser un nucli de comunicació important entre Andorra, La Seu d'Urgell i Puigcerdà amb Manresa i Barcelona, té 150 expedicions diàries i mou uns 500.000 viatgers anuals". Una dada "sorprenent", segons el director, que afirma que es tracta d'un "volum comparable amb les xifres registrades en ciutats d'entre 30.000 i 40.000 habitants". En paral·lel, des d'Alsa també s'ha posat en relleu que el conjunt de la comarca sempre ha tingut en compte l'empresa pel que fa a la "cerca de solucions de mobilitat", amb serveis com el Transport a la Demanda o el Transport Escolar.
Complicitat del consistori en l'aposta verda
Per part de l'Ajuntament de Berga, han celebrat l'aterratge d'aquest model de bus elèctric a la ciutat. "Veiem un il·lusionant futur pel bus urbà de Berga", ha destacat el regidor de Mobilitat, Guillem Canal, que ha afirmat que aquesta acció encaixa perfectament amb els passos i objectius que marcarà el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible un document que "ja tenim pràcticament tancat i que més endavant també en parlarem". Finalment, Ivan Sànchez també ha posat en relleu que la ciutat no només guanyarà en qualitat de vida pel que fa a les emissions, sinó que també ho farà respecte de la contaminació acústica.
Amb tot, des del consistori creuen que el nou autobús "pot ser un reclam" cap a nous usuaris que vulguin provar el vehicle i puguin quedar-se com a viatgers habituals. En aquest sentit, Canal ha compartit que "després de la baixada d'usuaris del bus urbà que hi va haver per la pandèmia, estem en unes xifres molt bones", amb un tancament de viatgers històric el 2023: 51.100 persones. A més, el regidor també ha informat que, les dades dels tres primers mesos del 2024, se situen per sobre de les registrades en el mateix període de l'any anterior.
El bus urbà de Berga va començar a rodar l'any 2009 amb una sola línia. El 2016 es va replantejar el servei establint fins a cinc línies, que es van tornar a configurar un any després, establint les que avui dia encara són vigents: Línia 1 - Ciutat; Línia 2 - Avià; Línia 3 - Pedregals / Casampons; i Línia 11 - Ciutat / Escoles. L'autobús té l'estació de càrrega a les cotxeres que l'empresa té al Polígon Industrial de la Valldan.