El Berguedà tanca un primer trimestre positiu en termes del teixit laboral

La comarca registra un increment dels llocs de treball actius, del nombre d'afiliats residents i d'empreses fins al 31 de març

  • Un treballador a Cal Rosal -
Publicat el 05 de juny de 2024 a les 09:20
Actualitzat el 05 de juny de 2024 a les 09:23

L'economia del Berguedà tanca el primer trimestre de 2024 amb indicadors en positiu. Així es desprèn de l’Informe trimestral del mercat del treball i teixit empresarial elaborat pel Gabinet d’Estudis de la Cambra de Comerç de Barcelona i publicat per la Cambra de Comerç de Barcelona al Berguedà, on es posa de manifest un increment dels llocs de treball, de les afiliacions entre els habitants a la comarca i un augment dels comptes empresarials.

Una de les dades més rellevants de l'estudi és que el nombre de llocs de treball al Berguedà ha augmentat un 1,2% respecte a l’any anterior, fins a les 11.515 afiliacions. Es tracta, doncs, de la segona xifra per un mes de març des del 2009, i superada només per l'assolida fa dos anys. En concret, el creixement s'explica per l'augment d'un 1,9% dels assalariats, mentre que els autònoms han minvat un 0,3%. A la vegada, els sectors de la construcció i la indústria són els que han incorporat més treballadors.

En una línia similar, els afiliats a la Seguretat Social residents al Berguedà han augmentat un 2,4% respecte a un any enrere, fins a les 16.320 persones. Segons l'informe, es tracta de la xifra més elevada des del 2012 (inici de la sèrie disponible). Ara bé, l'ens torna a posar de manifest que la comparació entre les afiliacions per seu social i per residència padronal demostren que molts treballadors residents al Berguedà es traslladen a una comarca diferent per treballar.

D'altra banda, el nombre d’empreses (comptes de cotització) a la comarca ha augmentat un 1,4% a finals de març en respecte l'any anterior, fins a les 1.232 empreses. Per sectors, el que més ha incrementat el darrer any ha estat el de la indústria, seguit del dels serveis, mentre que ha minvat en la construcció i l'agricultura (una i dues empreses menys, respectivament).

Finalment, l'informe de la Cambra també recull les dades d'atur, assenyalant que a 31 de març de 2024, hi havia 1.649 persones aturades inscrites a les oficines de Treball de Catalunya a la comarca, un 1,1% menys que un any enrere. L'òrgan destaca que es tracta del segon valor més baix des del febrer de 2008, només per darrere del novembre de 2023, quan hi havia un aturat menys. En tot cas, cal posar en relleu que, per gènere, l’atur es redueix notablement entre els homes (-6,4%), mentre que entre les dones augmenta lleugerament (+0,5%), així com tots els grups d'edat van a la baixa menys el comprès entre els 30 i els 44 anys, que creix un 5,7%. Amb tot, la taxa d'atur registral se situa en el 9,2%, la més baixa des del març del 2008.