Cooperació com a clau d'èxit; l'escola de Vilada defensa un projecte transversal

Alumnes de P4 a 6è treballen conjuntament per crear “Vilada emprenedora”, una cooperativa escolar de dotze socis | Xènia Cortina explica el procés de creació i què és el que han après

Publicat el 04 de maig de 2016 a les 06:00
En una cooperativa, la feina es fa entre tots, i malgrat que cadascú té el seu paper, tots els membres n'assumeixen els beneficis, i també les complicacions. A l'escola Serra de Picamill de Vilada, un centre petit però ja experimentat en aquest projecte, els alumnes cada any es van superant. El fet de ser una escola rural facilita el fet que els grans expliquin les experiències els més joves, que alhora donaran idees i complementaran els projectes que van creixent. 

“Som una cooperativa petita de 12 socis i sòcies”, ha explicat a NacióBerguedà Xènia Cortina, una de les alumnes. En aquesta, ha continuat, hi participen nens i nenes des de P4 fins a 6è, en el marc del programa Cultura Emprenedora a l'Escola, que fa diversos cursos que s'implementa. Els més grans, ha relatat, conformen l'equip directiu del projecte, tot i que en aquest es treballa “entre tots” i les decisions es prenen en comunitat: “Per exemple, quan vam fer el logo, cadascú en va fer un i el logo final va ser una barreja de tots”.

El motiu del projecte que han anomenat “Vilada emprenedora”, és fàcil d'entendre, i potser encara més, si no l'explica un adult. “Així de grans sabrem com funcionen les empreses i les cooperatives (...) ja que ens poden ser útils per a la nostra vida”, ha apuntat la jove alumna. També, però, perquè un projecte com aquest ajuda a “treballar en grup” i per saber que, tant en la feina com en la vida, “no n'hi ha un que mana a la resta”, sinó que fer-ho tot entre tots “és més divertit”.

A Vilada, que ja és el sisè any que es realitza el projecte, segons ha explicat la mestra Marina Almenara, enguany s'han elaborat diversos productes que es promocionaran al Mercat de Cooperatives d'aquest dissabte a Berga, a través de cartells i fulletons. “Farem una explicació del que tenim en forma de rima, que així és més divertit”, ha proclamat Cortina. I tot això, ha dit, amb un “somriure”, que volen que sigui un dels seus valors afegits.

El procés de creació de la cooperativa, però, no ha estat sempre fàcil. Malgrat que l'alumna ha explicat que, en general, no ha costat posar-se d'acord, sí que hi ha hagut algun soci amb qui ha estat difícil “organitzar-se la feina”. Sigui com sigui, però, fer aquest projecte els ha ajudat, segons diu, a “pensar amb més agilitat”, fer productes “més originals” i, sobretot, “a conviure més entre tots i no barallar-se amb les coses”. 

La visió de l'escola

A nivell pedagògic, segons ha destacat Almenara, el fet d'haver de treballar d'una manera tan transversal i intergeneracional ha fet que, a Vilada, s'hagi pogut potenciar “encara més” el treball cooperatiu. La Naia Caldera, l'Arnau Herrera, el Lluc Tubau, la Valkyria Cortina, l'Ona Caldera, l'Oisin Artal, el Pere Negre, la Natàlia Capó, la  Xènia Cortina, la Júlia Giró, el Yeray Delgado i el Martí Cerón. Tot ells s'han hagut de complementar i, segons la mestra, han viscut una “gran evolució a nivell d'autonomia”, i han après, tal com ha assegurat, a espavilar-se i desenvolupar les seves capacitats per resoldre problemes i organitzar-se. 

Un projecte que, a més, a Vilada encara ha tingut un altre valor. Davant del fet que enguany hi hagués molts alumnes nous, “Vilada emprenedora” ha ajudat a “cohesionar el grup” des de l'inici de curs.