El Consell Comarcal passarà a gestionar el guiatge de les esglésies al Berguedà

La Diputació de Barcelona encara es farà càrrec del cost econòmic del servei amb 79.000 euros | El president del Consell Comarcal, David Font, considera que s'ha d'explorar un nou concepte de turisme al Berguedà

Publicat el 28 de gener de 2016 a les 19:16
Actualitzat el 29 de gener de 2016 a les 11:30
El servei de guiatge de les esglésies del Berguedà que des del 1999 gestiona la Diputació de Barcelona passarà a estar a mans del Consell Comarcal. Aquest és l'acord que s'ha signat aquest dijous entre les dues institucions, amb l'objectiu que el servei passi a gestionar-se d'una manera més integradora i des del territori. Segons el conveni, durant els propers dos anys la Diputació encara assumirà el seu cost econòmic, en total 79.000 euros, tot i que, a partir de l'1 de gener del 2018, aquest ja serà totalment dependent del Consell. 

Els monuments que quedaran afectats per aquest nou conveni són les esglésies de Sant Quirze de Pedret (Cercs-Berga), Sant Vicenç d'Obiols (Avià), Sant Sadurní de Rotgers (Borredà), Sant Vicenç de Rus (Castellar de n'Hug), el monestir de Sant Llorenç (Guardiola de Berguedà) i, cedit per l'Ajuntament de Gironella, la Torre de l'Amo de Viladomiu Nou. Tots aquests elements patrimonials sortiran a concurs properament, segons unes bases concretes que encara s'han d'acabar de perfilar, i s'adjudicaran a l'empresa que realitzi la millor oferta. 

Sobre les darreres crítiques pel fet que algunes d'aquestes esglésies passin a estar obertes només amb horari concertat, el president del Consell Comarcal, David Font, ha afirmat que això s'establirà en el plec de clàusules després de parlar-ho amb tots els alcaldes i propietaris. En aquest cas, ha dit, s'hauran de buscar "fórmules imaginatives" i altres ofertes que possibilitin el trànsit de visitants i la viabilitat dels horaris. 

A partir de l'1 de gener del 2018, doncs, la gestió d'aquests elements quedarà totalment a mans del Consell Comarcal, amb un cost econòmic important que l'ens haurà d'assumir. Sobre això, i malgrat que el diputat d'Urbanisme i Habitatge, Josep Ramon Mut, ha assegurat que la Diputació continuarà al costat del Berguedà, Font considera que el servei s'haurà de reformular. 

"Buscarem la manera, ens reinventarem per continuar-ho fent sostenible", ha afirmat el president del Consell. No obstant això, ha anunciat que des del 2013 cada any passen més de 6.000 persones per aquests monuments, i que aquesta xifra és important, ja que no s'hi compten els centenars d'escolars que també els visiten per conèixer i aprendre la història d'aquest país.

Nou concepte de turisme

Per a Font, un dels objectius del Consell Comarcal serà potenciar un nou concepte de turisme al Berguedà. En aquest sentit, ha exemplificat, la voluntat és que els visitants no només coneguin una església, sinó que tinguin avantatges per veure'n més d'una, i que aquest mateix valor patrimonial sigui un "dinamitzador" de turisme cultural i familiar. 

Per la seva part, l'alcalde de Guardiola, Josep Lara, també ha emfatitzat en la necessitat de potenciar la restauració d'aquest patrimoni, com s'ha pogut veure en el cas del monestir de Sant Llorenç, ja que, des dels municipis, aquests avenços haguessin estat "impensables".