Amb aquests premis, el Casal d'Europa torna a distingir la tasca de personalitats i empreses berguedanes que tenen trajectòria i repercussió en alguns d'aquests àmbits i que, de la mateixa manera, aposten per un compromís de respecte i treball internacional. Per altra banda, però, i com cada any, en aquest acte també s'han entregat els premis Enric Gibert als millors treballs de recerca de Batxillerat que han estat per a Ton Artigas, Marc Ribera, Marina Olaña i Adrià Gallego, en categories relacionades amb la història, l'art i la geografia humana.
França la protagonista

Els representants polítics de la comarca, Catalunya i França. Foto: Aida Morales
"França és un referent europeu", ha declarat Farguell. En aquest sentit, ha recordat grans personalitats culturals com Víctor Hugo, Rodain, George Sand o Czezane, així com pensadors com Diderot, Montesquieu o Delacroix, i també la relació amb Catalunya a través dels càtars i la religió.
A continuació, el cònsol general de França a Barcelona, Edouard Beslay, ha agraït l'homenatge "en nom de les autoritats franceses", i ha recordat que la Unió Europea és un "èxit extraordinari" que, malgrat que a vegades s'oblida, ha portat els seus països a la "prosperitat". "Ser europeu no és ficció, és una realitat", ha continuat, posant de rellevància els seus "valors democràtics i de compromís", i agraint al Casal d'Europa la realització d'aquest acte.

Representants polítics catalans i francesos en l'entrega de premis del Dia d'Europa a Berga. Foto: Aida Morales
En una línia molt similar ha parlat el president del Consell Comarcal, David Font, que ha afegit alguns aspectes molt beneficiosos de formar part de la Unió Europea, com ara la possibilitat d'estudiar en altres països, obrir nous mercats laborals i comercial per a empreses, o viatjar: "Europa és una terra d'oportunitats i ha de seguir sent una terra d'acollida i de valors".
Una concepció compartida, també, pel director de l'Institut Europeu de la Mediterrània, Roger Albinyana, que ha demanat més implicació en el "projecte europeu" i que Europa no s'utilitzi en el sentit negatiu. "El problema és que molts dirigents han abusat d'Europa; han nacionalitzat les victòries i han europeïtzat els problemes", ha explicat. Davant d'això, ha dit, l'única manera de salvar aquest dèficit és fer "més i millor Europa", reforçant i fent política comuna en aspectes socials i de migració: "Si cal fer una Europa de dues velocitats, endavant".
L'acte ha finalitzat amb un concert de la Polifònica de Puig-reig ofert per Òmnium Cultural, que ha estat un homenatge pòstum a Ramon Noguera. Així mateix, també s'ha inaugurat l'exposició "Perpignan Photo Culture en Catalogne" de l'Agrupació Fotogràfica Taller d'Arts i Oficis de Berga.

L'entrega de premis del Dia d'Europa a Berga. Foto: Aida Morales
Donant el V Premi Berguedà Mediambiental a l'empresa #AgustinBarral dedicada a la fabricació de paper reciclat des del 1957. Felicitats! pic.twitter.com/aZReSYolkr
— Containers Berguedà (@containbergueda) 11 de maig de 2017
Moltes felicitats Adrià i Marc! XV Premis Gibert 2017 #Berga #DiadEuropa #bona feina #bonstreballs pic.twitter.com/xPpCEvqxo1
— Jordina (@Jordinabaraut) 11 de maig de 2017