L'Ajuntament de Vallcebre ha transformat el seu nucli urbà, amb accions centrades en la pacificació del trànsit executades els dos darrers anys. En total, s'hi han invertit prop de 200.000 euros, parant una especial atenció a la carretera B-401, que travessa el poble i és un punt crític per a la seguretat dels vianants.
Entre totes les actuacions, destaca la construcció d'un pas de vianants elevat entre les dues places centrals del poble, on hi ha un bar i un restaurant força concorreguts. Aquesta mesura serveix per reduir significativament la velocitat dels vehicles, augmentant la seguretat de les persones que es desplacen a peu i, sobretot, dels nens que juguen a la plaça.
D'altra banda, amb l'objectiu d'alliberar espai del nucli a favor de la gent, i incentivar la vida social a les places del poble, s'han redefinit les places d'estacionament, traslladant els vehicles a dos nous aparcaments públics i gratuïts, amb una capacitat per a 60 vehicles. Segons assenyalen des del consistori, aquesta reorganització ha millorat la fluïdesa del trànsit i ha creat espais més segurs per als vianants. En aquest sentit, també s'han regulat els aparcaments al carrer Major i carrer de Catalunya.
Per tal de fomentar l'aposta per un model de mobilitat més sostenible, en el marc d'aquests treballs també s'ha decidit instal·lar un punt de càrrega ràpida de vehicles elèctrics a un dels nous aparcaments. Així mateix, per tal d'afavorir l'accessibilitat universal, s'han implementat mesures pensant en les persones amb mobilitat reduïda, com la creació d'una zona de càrrega/descàrrega davant la botigueta del poble.
En paral·lel, altres actuacions desenvolupades dins l'àmbit de la mobilitat i la pacificació del trànsit, són: la conversió del carrer de l'escola i del camí ral en exclusius per a vianants, la pavimentació del camí del temps, la instal·lació d'aparcaments per a bicicletes i la millora de la senyalització al nucli urbà. Totes les actuacions s'han pogut realitzar amb el finançament del Servei Català de Trànsit, que ha aportat una subvenció de 150.000 euros, i de la Diputació de Barcelona, que també ha cobert una part dels treballs amb 50.000 euros i s'ha fet càrrec de diversos estudis.
Tot plegat, des de l'Ajuntament fan una valoració positiva dels treballs. "Tot i que al principi els grans canvis porten certa incertesa, i demanar a la gent que canviï d'hàbits no és fàcil, les actuacions han tingut molt bona acollida al poble i els veïns han vist que tots hi sortim guanyant", ha declarat el tinent d'alcalde, Jordi Lapuente. De fet, la corporació ja pensa a fer realitat noves actuacions en la mateixa línia, i per això, "estem buscant finançament per executar-les".