Els molins del mar no són l’únic vent que bufa en contra a l’Empordà. L’ampliació del Logis Empordà, el centre de logística en què han aterrat gegants com Amazon i que també preveu una estació intermodal a Vilamalla, ha remogut el territori. El projecte faria créixer el cor industrial de la plana, a tocar de Figueres, però de retruc afectaria diversos municipis limítrofs, que encara són de paisatge agrícola. Els consistoris damnificats asseguren que fins ara se’ls ha exclòs del procés, i en paral·lel, alguns veïns s'han associat per denunciar que el model proposat va en contra de l'entorn i d'una economia sostenible per la demarcació.
El projecte preveu 166 noves hectàrees de sòl industrial, sobretot als termes municipals de Vilamalla i del Far d'Empordà. També concreta 50 hectàrees per l’estació intermodal, llargament projectada, que s’ha de desenvolupar com un “port sec” d’enllaç entre el mar i els camions. Tot plegat ha de consolidar la comarca com un hub de la logística a escala europea. El maig el Departament de Territori va presentar l’avantprojecte del nou Pla Director Urbanístic i va iniciar el procés participatiu amb l’objectiu que la proposta es definís abans del 2025.
Si contra l’energia eòlica els empordanesos s’han revoltat com una sola veu, en el cas del hub logístic, la comarca està dividida. L’avantprojecte ha engrescat Vilamalla i el Far d’Empordà, beneficiats per l’atracció d’activitat econòmica, els nous llocs de feina— ja en són 1.400 i podria arribar als 10.000— i l'oportunitat d’especulació que s’obre amb la urbanització de terrenys agrícoles en una zona que ja està altament urbanitzada: el nucli de Vilamalla ha crescut en paral·lel a la industrialització.
Els municipis limítrofs, molestos per l’exclusió
L'ampliació preveu afectacions als termes de Garrigàs, Palau de Santa Eulàlia, Sant Miquel de Fluvià i Siurana, que tenen menys població que Vilamalla i el Far. Proposa tres escenaris de desenvolupament, a més d’una opció 0 de mantenir la situació actual. La tria més equilibrada segons Territori és la número tres, per bé que totes preveuen que la reserva de sol per l’estació modal es traslladi del Far a Garrigàs. Aprofitant que l’avantprojecte permet modificacions, els equips tècnics dels consistoris han dibuixat una quarta alternativa que redirigeixi íntegrament l’estació modal a Vilamalla, que és qui es beneficia de l’activitat del Logis.
Els cinc ajuntaments s’han alineat en un front comú. Estan molestos pel disseny del procés participatiu i el juliol es van reunir amb Territori per demanar que es refés des del principi. Aleshores, el departament —encara amb Ester Capella al capdavant— va admetre que havia estat un error i es va comprometre a convocar una comissió executiva i una altra de tècnica amb tots els municipis afectats per garantir que la nova proposta s’elaborava amb la seva conformitat.
La conselleria també va anunciar que es redissenyaria la fase final del pla de participació, un compromís que s’ha mantingut amb el canvi de govern. Amb la constitució del nou executiu, els ajuntaments van fer una carta a la consellera actual, Sílvia Paneque i al director general d’ADIF demanant-los de reunir-se per abordar l'ampliació des d'una perspectiva global. “Ens agradaria ser set alcaldies perquè això va més enllà dels termes municipals: és un projecte de comarca”, reivindica l’alcaldessa de Garrigàs, Pilar Bosch.
El departament assegura que han rebut la petició de reunió pel canal administratiu oficial i que l’estan gestionant. Fonts properes a les poblacions afectades assenyalen que la convocatòria s’ha delegat de la consellera al secretari de mobilitat i el de territori. No n’estan satisfets. Segons com vagi la reunió, els municipis disconformes podrien demanar la compareixença de Paneque. “No es pot deixar que el projecte faci el seu camí i que després no es pugui capgirar, l’aprovació inicial ha de tenir consens”, demana Bosch.
Reindustrialització o especulació?
Les associacions de veïns de les viles disconformes també s’han revoltat. Han creat la plataforma Prou Expansió Logis Empordà per rebutjar l’avanç del projecte que consideren que és aliena a la gent del territori i una agressió a la comarca. "Les hectàrees afectades es troben a dos quilòmetres dels aiguamolls de l’Empordà. L’estació intermodal està enfocada entre dos corredors biològics que van a parar als aiguamolls”, rebla el membre de la plataforma Sergi Carenys. “És un atemptat ecològic. No volem ser un Mercabarna. La nau d’Amazon ja es veu des de tota la comarca i és petita en comparació al que tenen previst construir”, argumenta també Carenys.
Els opositors han encarregat un render per il·lustrar les implicacions per la comarca. Han agafat les cotes de l’avantprojecte i ho han recreat en un programa d’ordinador perquè es vegin les illes i l’altura de les naus. L’11 d’octubre el presentaran a Siurana i confien que ajudarà a mobilitzar les demarcacions. Diuen no estar en contra del progrés, però plantegen que l’ampliació tindria més sentit si es fes a l’àrea de Girona. “Hi ha molts pobles que tenen superfície de sòl industrial disponible i més estratègica que aquí, amb l’aeroport a tocar”.
Per Territori, Vilamalla i el Far, l'ampliació del hub logístic obre una nova via de fer progressar l’Empordà, amb feines de més qualitat associades. Per la plataforma, la finalitat de l’ampliació també és obrir una nova via, però no per reindustrialitzar: "El negoci no està en l’activitat de les naus sinó en la urbanització del nou sector. És un projecte d’especulació”. Potser ho diuen pels moviments a la zona d'una empresa amb cotització a l’Ibex, que en els darrers anys ha comprat bona part dels terrenys agrícoles en vies de requalificació.