La mesura que facilita el pagament de la recàrrega dels cotxes elèctrics

La Unió Europea ja obliga que tots els nous punts acceptin targeta i deixa per al 2027 l'adaptació dels existents

Tots els nous punts de recàrrega hauran d'admetre el pagament amb targeta
Tots els nous punts de recàrrega hauran d'admetre el pagament amb targeta | ACN
29 d'abril del 2024
Actualitzat a la 13:44h

La mobilitat elèctrica té encara diversos impediments per avançar, entre els quals destaca la xarxa de recàrrega. A banda de l'insuficient ritme de desplegament de nous punts, cada sistema -fos públic o privat- tendia a obligar a pagar amb la seva pròpia aplicació mòbil. Una multiplicació de formes de pagament que es començarà a resoldre amb l'obligatorietat de poder pagar amb targeta de crèdit o dèbit. Això sí, de moment, només serà d'aplicació immediata en els nous punts de càrrega.

Ja ha entrat en vigor el reglament

El passat 13 d'abril va entrar en vigor el reglament europeu d'infraestructures de combustibles alternatius 2023/1804. Entre altres, incorpora l'obligatorietat d'acceptar el pagament amb targeta de crèdit o de dèbit en qualsevol punt de recàrrega de vehicle elèctric superior als 50 KW de potència, sigui amb lector o amb tecnologia sense contacte.

  • Nous punts de recàrrega: ja han d'incorporar aquesta forma de pagament de manera immediata.
  • Punts de càrrega existents: tindran fins a l'1 de gener de 2027 per adaptar-se a la nova normativa.

El preu haurà de ser clar

Una altra de les novetats del reglament europeu que ha entrat en vigor és que el preu de l'electricitat subministrada ha de ser clar. Abans d'iniciar l'operació, el client ha de saber quant se li cobrarà per kWh, per minuts de càrrega o per sessió.

Actualment, a banda de la diferència entre operadors, hi ha molta disparitat de preu segons la velocitat de càrrega, determinada per la potència del punt i que permet fer l'operació amb certa rapidesa o no. En aquest sentit, el rang se situa entre els 0,15 i els 0,79 kWh.

En diverses xarxes públiques, com les de l'Ajuntament de Barcelona o l'Àrea Metropolitana de Barcelona, inicialment la recàrrega era gratuïta, però després d'un període promocional, aquest 2024 ja s'ha passat a cobrar pel servei.

Precisament, la xarxa metropolitana d'electrolineres ha incorporat 13 nous punts en localitats com Begues, Castelldefels, Cervelló, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Cervelló, Viladecans, Castellbisbal i Sant Adrià de Besòs. Ara n'hi ha 27 i s'espera acabar l'any amb 102.

Punts de recàrrega cada 60 quilòmetres

La normativa també obliga a la instal·lació de punts de recàrrega a la xarxa viària bàsica europea RTE-T -a la pràctica, les principals autopistes i autovies- cada 60 quilòmetres en ambdós sentits de la circulació. Aquests són els terminis:

  • 31 de desembre de 2025: almenys un sistema de recàrrega de 400 kW global i almenys un punt individual de 150 kW.
  • 31 de desembre de 2027: un sistema de recàrrega d'un mínim de 600 kW i almenys dos punts individuals de 150 kW.

El reglament, que també regula els punts de recàrrega dels vehicles pesants, obliga que les estacions de recàrrega estiguin en àrees d'estacionament segures per a la recàrrega nocturna i també en regula la presència als nuclis urbans per facilitar el repartiment de mercaderies.