"Jo ja no li veig cap sentit". El president espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat que proposarà a la Unió Europea posar fi al canvi d'hora estacional al continent a una setmana que, la nit del diumenge 26, s'endarrereixi una hora a l'Estat per estrenar l'horari d'hivern. El president català, Salvador Illa, s'ha sumat a la proposta: "És hora de sincronitzar Europa amb la gent, no amb el rellotge".
El canvi d'hora es fa per complir una directiva de la UE que busca l'estalvi d'energia, aprofitant les hores de sol. Si bé, els europeus hi van votar majoritàriament en contra en una enquesta no vinculant, en la qual el 64% van demanar mantenir l'horari d'estiu de forma permanent. Si bé, els experts apunten que, a la península Ibèrica, l'horari que convé per tenir més hores de sol és el d'hivern.
Per això, el govern espanyol obre el debat al Consell d'Energia de la UE que se celebra aquest dilluns i demanarà que es posi en funcionament el mecanisme de revisió competent. "Amb prou feines permet estalviar energia i té un impacte negatiu en la salut de la gent", ha defensat Sánchez en un vídeo a la xarxa social X.
Cambiar la hora dos veces al año ya no tiene sentido.
— Pedro Sánchez (@sanchezcastejon) October 20, 2025
Apenas ayuda a ahorrar energía y tiene un impacto negativo en la salud y en la vida de la gente.
Por eso, hoy el Gobierno de España propondrá a la UE acabar con el cambio de hora estacional en el Consejo de Energía y… pic.twitter.com/LA9UM0HVfG
El govern espanyol argumenta que "no té sentit" continuar canviant el rellotge dues vegades a l'any i assegura que la ciència confirma que no hi ha un estalvi real d'energia. Tanmateix, fa referència a l'enquesta no vinculant i defensa que dos de cada tres ciutadans a l'Estat estan a favor de posar fi a aquest canvi d'hora.
La Comissió Europea i el Parlament Europeu ja han donat suport explícit a l'eliminació de la mesura, però la qüestió s'ha quedat encallada al Consell Europeu. De fet, el 2018 la Comissió ja va proposar que es posés punt final als canvis d'hora després que es fes una consulta ciutadana en què un 84% dels 4,6 milions de persones que hi van participar es posicionés a favor d'acabar amb els canvis. Malgrat que el Parlament Europeu va donar-hi suport, la decisió final va quedar paralitzada a causa d'una manca de consens entre els estats membres i sense una majoria qualificada del Consell. Serà en l'òrgan que defineix l'orientació política i les prioritats de la UE on, un altre cop, aquest dilluns es debatrà sobre els pròxims passos.
45 anys de canvi d'horari
El canvi d'hora estacional es va implementar a Europa l'any 1980, quan la Comunitat Econòmica Europea va començar a coordinar els horaris d'estiu i d’hivern dels països membres. El motiu era la voluntat d'aprofitar més les hores de llum, així com reduir el consum energètic i harmonitzar el funcionament del mercat comú. Unes justificacions que, segons el govern espanyol, han quedat desfasades i obsoletes mig segle després.
En cas que finalment s’eliminés el canvi d’hora addicional, el dubte està en quin dels dos horaris seria el que s'implementaria de manera definitiva. Teresa Ribera, la vicepresidenta tercera del govern espanyol, ha apuntat en una entrevista al Cafè d'Idees de 2Cat que el més probable seria que es quedés fixat l'horari solar d'hivern: "Com a mínim en el nostre cas", ha afirmat.