NEWSLETTER

Fer caixa de la desgràcia del Milton a TikTok

«Les xarxes socials són tan laxes que en una possible catàstrofe humanitària com l'huracà que ha colpejat Florida hem de suportar influencers, creadors i carronyaires que arrisquen la vida per esgarrapar visualitzacions o clics»

Imatge next
Imatge next
11 d'octubre de 2024, 19:00
Actualitzat: 12 d'octubre, 9:27h

La permissivitat de les principals xarxes socialsamb els comportaments tòxics, nocius o addictius és tan irregular que la creació de continguts comença a quedar-se sense límits. Encara que a TikTok o Instagram no trobem contingut explícit que estigui penat pel Codi Penal (a X la flexibilitat sota el paraigua d'Elon Musk comença a ser preocupant), la incapacitat de les grans tecnològiques per frenar l'aparició de tendències o comportaments perillosos encén les alarmes setmana rere setmana.Si des de Next us explicàvem el contingut depressiu o suïcida, amb l'actualitat ens hem trobat un fenomen encara més esglaiador. 

L'huracà Milton preocupava, i molt. De categoria cinc abans d'impactar contra la costa de Florida, als Estats Units, els experts preveien un escenari catastròfic. Es van ordenar evacuacions massives, es van fer advertències explícites i es van emetre missatges molt contundents. "Si et quedes, moriràs", deixava clar l'alcaldessa de Tampa, Jane Castor. Cues quilomètriques de vehicles per sortir de la zona d'impacte, vols saturats i gent marxant als refugis. Reaccions racionals a un problema que es presentava infinitament destructiu. Tot i les precaucions, la realitat va ser molt més suau i l'huracà va descendir a categoria u. Ara bé, el problema no va ser aquest: milers de persones van decidir quedar-se i no evacuar, exposant-se a un perill mortal real. 

El pitjor de la raça humana pot sorgir en moments de crisi. La història n'és plena d'exemples. Però amb el component de la notorietat, la viralitat i la creació de contingut, estem arribant a unes cotes d'estupidesa dignes del moment en què la humanitat caminava pels boscos amb tapalls. Desenes d'influencers de diversa categoria proposaven explicar "des de dins"com funcionava un huracà, com era sobreviure al Milton, quins eren els seus motius -la majoria dels quals egoistes- per quedar-se o altres, guiats per la deessa estupidesa, només volien fer virals per engreixar els seus comptes a les xarxes. La cerca d'una fama efímera, aglutinar seguidors i espectadors en directe mentre s'exposa als vents huracanats del Milton era una tendència que es podia trobar, sense problemes, a TikTok, Instagram, X o Facebook.

Tot i les crides a la seguretat, a l'evacuació i a la precaució, aquesta espècie de persones amb falta de neurotransmissors cerebrals per detectar el perill o les idees nefastes han aconseguit milions de visualitzacions. Fer-se virals, ser rellevants. Consoliden aquesta espècie de paradigma pel qual "tot s'hi val" per uns clics en un món on la morbositat és el premi absolut dels algoritmes. Encara que molts comptes hagin alertat d'aquests personatges, exposant-los, genera un efecte Streisand: continuen sent notícia, apareixen. És una contradicció que el mateix que escriu aquestes línies s'ha vist exposat per denunciar-ho, però tot plegat requereix un fet simple i necessari: l'educació digital. La indignació acabarà sent contraproduent amb gent que seria capaç de fer voltes de campana dins d'una furgoneta a dins d'un tornado per guanyar visualitzacions. Si almenys fos tan divertit com Twisters, encara ho deixaríem passar.


Fins la setmana vinent!