Roda de Ter compra la Blava, la fàbrica de Martí i Pol

Publicat el 12 d’octubre de 2006 a les 09:35
 
La Blava fou propietat de l'empresa Tecla Sala i es va construir a principis de segle. Té un alt component emocional per a les famílies del municipi de Roda de Ter, ja que moltes tenen algun membre que hi havia treballat. La Blava no era una fàbrica qualsevol, segons Maria Ocaña, tècnica de Cultura de l'Ajuntament, era "la! fàbrica, la insígnia de la indústria tèxtil a la zona".
 
La fàbrica està en runes des de que va tancar a la dècada dels 80. Té un total de 17.000 metres quadrats, i comprèn l'edifici on es feien els fils (de gran qualitat), uns jardins i les vivendes dels antics treballadors.

L'Ajuntament, segons l'alcalde Jordi Serra, encara no ha definit amb exactitud quina utilitat es donarà a la Blava, però es preveu potenciar el lloc com a eix central d'acollida i interpretació del turisme cultural relacionat amb el poeta. També es convertirà en el punt d'aturada més important de l'actual ruta literària Martí i Pol.

El consistori també ha previst condicionar el complex i instal•lar-hi equipaments municipals."Podria acollir les seus de la Fundació Miquel Martí i Pol i l'escola de música, entre d'altres", diu l'alcalde. A més, segons Serra, les obres "significaran la revitalització de la zona, que ara està una mica aturada". Tampoc es descarta la participació de la iniciativa privada, amb la construcció de pisos i establiments comercials, per recuperar la inversió efectuada.

Les negociacions sobre la compra a Madrid han estat "molt dures", segons Serra, i han comptat amb el suport dels diputats Joan Tardà (ERC) i Isabel López (PSC). A la foto de l'acte celebrat ahir als jardins de la fàbrica, d'esquerra a dreta: Isabel López, Antoni Llach (tinent d'alcalde de Roda de Ter), Jordi Serra i Joan Tardà.