​El transport públic a Osona o el dia de la marmota

10 de desembre de 2019
El cap de setmana vaig anar a Barcelona en tren, a l'estació de Vic no funcionava l'opció de pagar amb targeta a cap de les màquines autovenda, tampoc funcionaven els teleindicadors i el tren anava tard.

No es tracta d'una situació anecdòtica sinó d'una quotidianitat massa freqüent amb la que conviuen els usuaris. Són en gran part aquest tipus de situacions les que provoquen que la població descarti utilitzar el transport públic, ja que és més que evident que quan un servei no funciona la població no l'utilitza i el cas és que el transport públic d'Osona pateix moltes mancances, i això té com a conseqüència una infrautilització.

La R3, la línia de tren que uneix alguns municipis d'Osona amb Barcelona, pateix una clara manca d'inversions, uns horaris inadequats als moviments de la població i és la línia de Rodalies que presenta un menor índex de puntualitat. Les poblacions que estan conectades amb bus presenten també un servei deficient amb horaris sovint insuficients i poc adequats, i el bus urbà de Vic no respon a les necessitats dels usuaris.

Regularment veiem polítics pujant al tren i fent declaracions sobre les deficiències de la línia. Tots surten a la foto i es tiren les culpes els uns als altres, fan propostes de bones intencions, però sembla que ningú mou fitxa. Des de més amunt es fan cimeres alertant de l'estat d'emergència climàtica, però a Osona tot continua igual, amb uns usuaris habituals que pateixen a diari les mancances del transport públic i un massa gran gruix de la població que opta pel transport privat, ja que creu que el públic no respon a les seves necessitats. Tot apunta que l'any que ve a la nostra comarca també tot continuarà igual, però a aquesta situació li haurem d'afegir un canvi tarifari amb llums i ombres.

El canvi tarifari és molt positiu per aquelles persones que empren el transport públic 5 dies a la setmana, és a dir que fan més de 36 viatges al mes, ja que veuran abaratit el preu de l'abonament mensual.

Aquest canvi tarifari suposarà així mateix l'augment de preu de més d'un 10% de la targeta de 10 viatges, que ara passa a dir-se T-Casual, i que passarà a ser unipersonal, així que l'usuari habitual però que no l'utilitza a diari, sinó que fa servir el transport públic 3 o 4 dies a la setmana notarà un gran increment de preu. El fet que la targeta de 10 viatges passi a ser unipersonal suposa que s'ha acabat allò de tenir una T-10 a casa per tal de fer-la servir quan es viatja en família o en grup i poder compartir-la, ja que a partir del gener no es podrà compartir la targeta de 10 viatges per a fer un mateix trajecte.

L'ús del transport públic a Osona és preocupantment baix, i l'objectiu s'ha de focalitzar en aconseguir que la població redueixi el nombre de trajectes en transport privat, però per fer-ho possible s'ha de dotar a la comarca d'un transport públic eficient, fiable, accessible, que respongui a les necessitats de la població i de qualitat, i això també passa per un sistema tarifari que miri més enllà de l'àrea metropolitana i que tingui en consideració la diversitat de casuístiques que hi ha al territori.